Ad Stijnman benoemd tot Jacoba Lugt-Klever Fellow

Jacoba Lugt-Klever Fellow

Het RKD en de Fondation Custodia zijn verheugd te kunnen meedelen dat dr. Ad Stijnman is benoemd tot de tweede Jacoba Lugt-Klever Fellow. Dit fellowship is ingesteld ter nagedachtenis aan Jacoba Lugt-Klever (1888-1969), de echtgenote van de verzamelaar en connaisseur Frits Lugt en medeoprichtster van de Fondation Custodia. Het biedt een gevorderde onderzoeker op het gebied van de prent- en/of tekenkunst de gelegenheid om twee jaar aan een eigen onderzoek te werken. Het fellowship is een samenwerking tussen de Fondation Custodia en het RKD. De standplaats is Den Haag. Ad Stijnman begint 1 januari 2024 met zijn werkzaamheden als Fellow.

A Brighter Vision

De afgelopen twintig jaar heeft er een beslissende verandering plaatsgevonden in de studie van vroege Europese kleurendrukken. Voorheen lag de focus vooral op zestiende-eeuwse clair-obscur houtsneden en achttiende-eeuwse diepdrukken in kleur. Recente studies hebben een veel breder gebied van het gebruik van kleur in Europese grafiek en typografie blootgelegd, waardoor veel eerdere aannames op losse schroeven zijn komen te staan. Het huidige Jacoba Lugt-Klever Fellowship is gericht op het samenstellen van een monografie – werktitel A Brighter Vision – over de geschiedenis van de Europese in kleuren gedrukte grafiek, boekillustraties en ephemera (drukwerk voor eenmalig gebruik) van 1450 tot 1830. Aan de orde komen onder andere voorlopers van de Europese kleurendruk, stijl en functie van in kleuren gedrukte prenten, materialen en technieken, historische terminologie en ontwikkelingen door de eeuwen heen. De studie wordt ondersteund door een rijke selectie afbeeldingen van kleurendrukwerk over uiteenlopende onderwerpen, citaten uit primaire technische bronnen over kleurendrukprocessen, resultaten van technisch onderzoek van objecten en citaten van historische tijdgenoten.

Ad Stijnman

Dr. Ad Stijnman (PhD Universiteit van Amsterdam, Fellow van de Royal Historical Society in Londen) is een professioneel graficus en vooraanstaand wetenschapper op het gebied van historische grafische processen, gespecialiseerd in handmatige diepdruktechnieken. Hij heeft veel lezingen en publicaties over dit onderwerp op zijn naam staan, waaronder zijn baanbrekende, bekroonde boek Engraving and Etching 1400-2000: A History of the Development of Manual Intaglio Printmaking Processes (2012). Andere bekroonde publicaties zijn Printing Colour 1400-1700: History, Techniques, Functions and Receptions (2015), samengesteld met Elizabeth Savage, en de tentoonstellingscatalogus The Renaissance of Etching (2019) waaraan hij heeft bijgedragen als auteur. Stijnman was conservator van tentoonstellingen over middeleeuwse prenten, vroegmoderne kleurenprenten en Rembrandts etsen op Japans papier. Lees hier meer.

 

Afbeelding: Atelier van Johannes Teyler, Tien bloemen, waaronder een tulp en een roos, gravure met stippelgravure, ca. 1690-1695, Kupferstich-Kabinett, Dresden