Mainmenu

Noel Forster

male / English
Qualifications
painter, academy lecturer
Forster ging in 1950 naar King's College, Durham (nu University of Newcastle-upon-Tyne) waar hij 'Fine Arts' studeerde onder Professor Lawrence Gowing. In 1953 moest hij zijn studie onderbreken voor militaire dienst en werd hij naar Singapore en Maleisië gestuurd. Na terugkomst in 1955 vervolgde hij zijn studie, met een speciale interesse voor Rembrandt, in het bijzonder in diens signaturen en de watermerken in diens papier. In 1957 voltooide hij zijn studie en legde Forster zich toe op het schilderen. In 1962 trouwde hij met Eileen Conlon in Salford, waar hij lesgaf in creatieve fotografie aan Royal Salford Technical College. Kort daarna verhuisde het paar naar Londen, en ook daar gaf Forster les aan verschillende kunstopleidingen. In 1964 had Forster zijn eerste solo-expositie in Londen, in de AIA galerie; andere solo's volgden. In 1969 werd hij uitgenodigd voor een gastdocentschap aan de Minneapolis School of Art. Terug in Engeland ging hij in een afgelegen school extreem lange rollen beschilderen, die op exposities (o.m. in 1971) hoog aan de muur werden bevestigd en uitliepen over de vloer van de galerie. In 1975 kreeg Forster een retrospectieve tentoonstelling in Bazel. In 1976 was Forster een jaar 'Artist in Residence' aan het Balliol College in Oxford, waar hij tevens een solotentoonstelling had in het Museum of Modern Art.Tot aan zijn dood in 2007 had Forster met grote regelmaat solotentoonstellingen.
Nationality/school
English
Born
Seaton 1932-06-15
Seaton Delaval, Northumberland
Deceased
2007-12-07
Collectie Persdocumentatie (2008)
This person/entity in other databases
Biographical information
Period of activity
1957 - 2007
Education
University of Newcastle upon Tyne
University of Newcastle-upon-Tyne: 1950-1957 Fine Arts
Subjects
This field specifies the various subject categories or genres that constitute the oeuvre of the artist in question. The contents of this field are generally based more on the documentation available at the RKD than on the literature.
abstraction
Forster schilderde complexe, veelkleurige grids (hoewel hij aanvankelijk monochroom werkte) en hechtte belang aan de actieve daad van het schilderen, waarin volgens hem volharding boven virtuositeit stond.
Entered on: 1991-12-15; Modification on: 2017-03-30

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?