Mainmenu
Nationality/school
Italian
Born
Mojano di Mestre 1720-10-04
Deceased
Rome 1778-11-09
Family relationschips
this field records any family relationship to one or more other artist(s).
zoon van een architect; vader van de prentkunstenaar Francesco Piranesi (1758-1810)
See also
In this field, you will find references to names of groups or to the artists that made/make up groups. You may also come across references to other artists if there was/is question of collaboration without a joint name. This is the case, for instance, with artists who rendered parts of works by other artists (such as with P.P Rubens and J. Brueghel I).
Francesco Piranesi werkte in het atelier van zijn vader en behartigde na diens dood zijn nalatenschap.
This person/entity in other databases
Biographical information
Period of activity
1740 - 1778
Active in
  • Venetië 1735 - 1740
    leerling bij zijn oom, de architect en hydraulisch ingenieur Matteo Lucchesi; les in perspectief van Carlo Zucchi; vervolgens in de leer bij de neo-Palladiaanse architect Giovanni Antonio Scalfurotto
  • Rome 1740 - 1743
    verhuizing naar Rome; tekenaar in het gevolg van de Venetiaanse ambassadeur Marco Foscarini; Piranesi volgt een studie toneeldecor bij de gebroeders Valeriani en bestudeert in het atelier van Giuseppe Vasi de grafische kunsten (in het bijzonder etsen); 1741: samenwerking met jonge franse kunstenaars, die aan de Académie de France studeerden, bij een serie prenten bedoeld voor gidsen voor de stad Rome; 1743: publicatie van de 'Prima parte di architetture e prospettive', een boek vol imaginaire gebouwen op monumentale schaal;
  • Venetië 1743 - 1744
    ontmoeting met en waarschijnlijk studie bij Giovanni Battista Tiepolo
  • Napels 1744
    bezoek aan de opgravingen bij Herculaneum (begonnen in 1709)
  • Venetië 1744 - 1747
  • Rome 1747 - 1778
    1747: werkzaam als agent voor de kunsthandelaar Joseph Wagner; 1748: Piranesi publiceert een eerste serie van individueel gemaakte 'Vedute', getiteld 'Antichità Romane de' tempi della Repubblica e de' primi Imperatori'. 1750: eerste uitgave van het werk 'Invenzioni capric di Carceri...Opere Varie...', dat grote invloed heeft op een aantal studenten aan de Académie de France, zoals Charles de Wailly en Marie-Joseph Peyre. Ontmoeting met de schotse architect William Chambers. 1752: Piranesi trouwt met Angelica Pasquini. 1753: publicatie van ' Trofei de Ottaviano Augusto', een voorbeeldboek voor romeinse architectonische decoratie. 1755: ontmoetingen met Robert Adam en Charles-Louis Clérisseau. 1756: na intensieve archeologische studies publiceert Piranesi het vierdelige, meer dan 250 platen bevattende 'Le Antichità romane'. 1758: geboorte van Piranesi's zoon Francesco, die een opleiding als graveur zou krijgen en zijn vader zou assisteren bij diens latere werk. Benoeming van Paus Clemens XIII, die met zijn uit Venetië afkomstige familie een van Piranesi's belangrijkste opdrachtgevers zou worden. 1761: Piranesi opent in zijn hoedanigheid als Rome's belangrijkste topografische prentkunstenaar zijn eigen prentenbedrijf en 'showroom' ('museo') in het Palazzo Tomati. Piranesi publiceert een sterk gewijzigde en aangevulde editie van zijn 'Invenzioni capric di carceri', getiteld 'Carceri d'Invenzione'. 1762: Piranesi publiceert meerdere folia, polemisch van aard, de archeologie betreffende. 1763: Clemens XIII geeft Piranesi de opdracht ontwerpen te maken voor een nieuw pauselijke altaar en tribuna voor de San Giovanni in Laterano. 1764: Kardinaal Giambattista Rezzonico geeft Piranesi de opdracht voor het renoveren en verfraaien van de kerk der Maltezer Ridders, de Santa Maria del Priorato - het enige architectonische werk dat Piranesi daadwerkelijk zou uitvoeren en dat in 1766 gereed kwam. Rond het midden van de jaren zestig ontwerpt en schildert Piranesi het decoratieschema voor het interieur van het 'Caffè degli Inglesi' aan het Piazza di Spagna, het eerste neo-egyptische interieur. Gedurende dit decennium ontwerpt hij ook meerdere interieurs voor onder ander Paus Clemens XIII en andere hoogwaardigheidsbekleders. 1769: Piranesi publiceert 'Diverse maniere d'adornare I cammini ed ogni altra parte degli edifizi desunte dall'architettura Egiza, Etrusca e Greca', zijn laatste polemische en theoretische werk, alsmede zijn belangrijkste publicatie op ontwerpgebied. Na de dood van Clemens XIII, zijn belangrijkste opdrachtgever, gaat Piranesi zich meer toeleggen op het prentkunstbedrijf en gaat hij zich richten op buitenlandse (vooral engelse) klanten die in het kader van de 'Grand Tour' Rome aandoen. Voor dezelfde markt zet hij de productie van schoorsteenstukken en de fantasierijke 'restauratie' van decoratieve antiquiteiten als vazen en kandelabers voort en breidt hij deze bezigheden uit. 1778: Piranesi's herscheppingen van decoratieve antiquiteiten, in vele delen al eerder verschenen, worden gebundeld in twee banden onder de titel 'Vasi, candelabri, cippi, sarcofagi, tripodi, lucerne, ed ornamenti antichi'. Op 9 november sterft Piranesi en wordt aanvankelijk begraven in de Sant'Andrea delle Fratte. Op instigatie van Kardinaal Rezzonico wordt hij herbegraven in het enige architectuurontwerp van zijn hand dat daadwerkelijk gerealiseerd werd, de Santa Maria del Priorato. Zijn grafmonument, een grote marmeren kandelaber (nu in het Louvre) werd enige tijd na 1786 vervangen door een manshoog standbeeld van de kunstenaar van de hand van Giovanni Angelini. Francesco Piranesi zou zijn verdere leven doorgaan met het (her)uitgeven van zijn vader's werk.
  • Pompei 1770
    Piranesi maakt een reeks expedities om de opgravingen in Pompei (die in 1748 begonnen waren) te inventariseren.
  • Paestum 1777 - 1778
    Piranesi bezoekt en schetst de griekse tempels te Paestum samen met zijn zoon Francesco, zijn assistent Benedetto Mori en de architect Auguste Rosa.
active in
died in
Subjects
This field specifies the various subject categories or genres that constitute the oeuvre of the artist in question. The contents of this field are generally based more on the documentation available at the RKD than on the literature.
architecture (genre), architectural fantasy (depiction), caprices, landscape (as genre), ornaments, vedute
Product
furnishing and equipment (guide term), scenic design, ornament design, treaty
titel: Della magnificenza ed architettura de Romani (1761); titel: Osservazioni sopra la lettre de M. Mariette / Parere su l'architettura / Della introduzione e del progresso delle belle arti in Europa de' tempi antichi (1765); titel: Diverse maniere d'adornare i cammini (1769)
Entered on: 1992-01-19; Modification on: 2018-04-05

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?