Mainmenu
Nationality/school
French
Born
Argentan (Orne) 1881-02-04
Deceased
Gif-sur-Yvette (Essonne) 1955-08-17/1955-08-18
Bénézit: 1955-08-18 // Ciuah 2008: 1955-08-17 // Saur-index: 1955-08-17 or 1955-08-18
Family relationschips
this field records any family relationship to one or more other artist(s).
in 1919 getrouwd met Jeanne Lohy (1895-1950) en na haar dood in 1952 met Nadia Khodassievitch (1904-1983)
See also
In this field, you will find references to names of groups or to the artists that made/make up groups. You may also come across references to other artists if there was/is question of collaboration without a joint name. This is the case, for instance, with artists who rendered parts of works by other artists (such as with P.P Rubens and J. Brueghel I).
This artist in other databases
Suggested searches in RKDartists&
Biographical information
Active in
  • Caen 1897 - 1899
    als leerling bij een architect
  • Parijs 1900 - 1952
    1903-1905: toegelaten op de École des Arts Décoratifs, maar afgewezen bij de École des Beaux-Arts; Léger komt daar echter toch binnen als extern student en krijgt les van Jean Léon Gérôme en Gabriel Ferrier, tevens volgt hij lessen aan de Académie Julian; om in zijn levensonderhoud te voorzien werkt Léger voor een architect en een fotograaf; eerste (door het impressionisme geïnspireerde) schilderijen; 1907: eerste tentoonstelling in de Salon d'Automne; 1909: atelier naast dat van Marc Chagall; 1910: Picasso's en Braque's kunsthandelaar Kahnweiler interesseert zich voor Léger's werk; 1911: eerste expositie in de Salon des Indépendants; 1912: tentoonstellingen in onder andere Moskou en Amsterdam; 1913: eerste tentoonstelling in New York; eerste lezing op de Académie Vassilieff te Parijs; exclusief contract met Kahnweiler, die zijn officiële handelaar wordt; Léger betrekt een atelier in Montparnasse dat hij de rest van zijn leven zou aanhouden; 1914-1917: ingezet als brancarddrager aan het front, Léger's artistieke productie beperkt zich tot tekeningen, waaronder karikaturen; in 1917 wordt Léger afgekeurd voor actieve dienst wegens psychische en lichamelijke problemen; 1918: contract met de galeriehouder Léonce Rosenberg; Léger focust zich op mechanische onderwerpen en verwerkt het moderne leven in zijn landschappen; 1919: eerste solotentoonstelling bij 'L'Effort Moderne'; 1920: deelname aan het Dada-festival in de Salle Gaveau; 1921: Léger vestigt zich met zijn vrouw Jeanne Lohy in de Parijse voorstad Fontenay-aux-Roses; samenwerking met de cineast Abel Gance, voor wie hij filmposters ontwerpt; 1922: ontwerpen voor decors en kostuums voor het Ballet Suèdois; erft na de dood van zijn moeder de familieboerderij in Lisores (Calvados), waar hij de zomers doorbrengt; 1924: Léger geeft samen met Othon Friesz (en later met Amédée Ozenfant) cursussen aan Académie Moderne, een onafhankelijke kunstopleiding gevestigd in hetzelfde gebouw als zijn atelier (tot 1931); Léger verfilmt zijn 'Ballet Mécanique', de eerste film zonder verhaallijn en volledig gebaseerd op de contrasten tussen ritmes en beelden; 1925: medewerking aan het tijdschrift 'Esprit Nouveau'; via lezingen aan onder andere de Sorbonne verspreiding van het modernistische gedachtengoed; 1926: eerste publieke vertoning van de film 'Ballet Mécanique'; 1932: cursussen aan de Académie de la Grande Chaumière en vervolgens opening van zijn eigen opleiding, de Académie Fernand Léger; april 1946: terugkeer uit de V.S., waar hij de oorlogsjaren doorbracht; tentoonstelling 'Fernand Léger: oevres d'Amérique 1940-1945'; 1948: nieuwe cursussen in het Atelier Fernand Léger, nu op een nieuwe locatie, met onder andere Sam Francis als student; 1949: illustraties voor Rimbaud's 'Les Illuminations'; 1950: vervaardiging van keramische bas-reliëfs en beelden; benoeming tot 'Officier de la Légion d'Honneur';
  • Corsica (regio) 1906 - 1907
    vanwege longproblemen brengt Léger de winter door bij zijn studievriend Henri Viel, inspiratie tot het schilderen van mediterrane landschappen, die in 1907 in de Salon d'Automne te Parijs tentoongesteld worden
  • München 1922
    met zijn handelaar Kahnweiler
  • Wenen 1922
    met zijn handelaar Kahnweiler
  • Wenen 1924
    première van de film 'Ballet Mécanique'
  • New York City 1925
    eerste solotentoonstelling in de Verenigde Staten
  • Berlijn 1928
    retrospectief met zo'n 150 werken
  • Verenigde Staten van Amerika 1931
    eerste reis naar de Verenigde Staten, waar hij met veel respect ontvangen wordt; bezoeken aan New York en Chicago; publicatie van reisbeschrijvingen volgt
  • New York City 1935 - 1936
    retrospectief in het MoMA, bezoek aan Chicago
  • Verenigde Staten van Amerika 1938 - 1939
    derde reis naar de V.S., lezingen aan de Yale University samen met Aalto en Ozenfant
  • Verenigde Staten van Amerika 1940 - 1945
    na zijn werk in veiligheid te hebben gebracht, ontvlucht Léger in oktober het bezette Frankrijk en zet koers naar de V.S.; 1941: docentschap aan de Mills College Art Gallery in Oakland, Californië, waar hij André Maurois en Darius Milhaud ontmoet; busreis dwars door de V.S.; 1944: lezingen aan de Washington University en in Saint Louis (Miss.); 1945: publicatie van 'Fernand Léger: La forme humaine dans l'espace'; december 1945: Léger sluit zijn vierde en laatste verblijf in de V.S. af en keert terug naar Frankrijk.
  • New York City 1940 - 1945
    1941: huur van een atelier; 1942: deelname aan de tentoonstelling 'Artists in Exile'; 1943: documentaire 'Fernand Léger in America: His New Realism' door Thomas Bouchard; begin van de serie 'Paysages Américains'
  • Zwitserland 1950
    lezingen over schilderkunst en architectuur in Genève, Lausanne, Bern, Zürich en Basel
  • Gif-sur-Yvette (Essonne) 1952 - 1955
    koopt hier een landgoed; opdracht voor wandschilderingen voor het gebouw van de Verenigde Naties, waarvan de ontwerpen door zijn leerling Bruce Gregory worden uitgevoerd; 1953: serie schilderijen met het circus als onderwerp;
born in
active in
died in
Subjects
This field specifies the various subject categories or genres that constitute the oeuvre of the artist in question. The contents of this field are generally based more on the documentation available at the RKD than on the literature.
depiction of laborers, figure, caricature, landscape (as genre), Christian religious scene, still life
Current
Here we mention the current to which an artist belonged. Many currents have not yet been entered, because the content of this field is still under development.
Futurism, Impressionism, cubism
Entered on: 1992-01-12; Modification on: 2017-03-30

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?