Mainmenu
Nationality/school
Italian
Born
Pistoia 1901-02-27
Deceased
Viareggio 1980-08-06
This artist in other databases
Biographical information
Active in
  • Florence 1917 - 1929
    1917: inschrijving aan de Accademia, tekenonderricht van Galileo Chini; 1920: interesse in schilderkunst en grafiek; 1922: besluit om zich toe te leggen op de beeldhouwkunst, waarbij Marini's bewondering voor de antieke kunst uit Pistoia en Toscane een grote rol speelde; 1923: begin van een lange reeks tentoonstellingen; 1926: atelier in Florence aan de voet van de Fiesole heuvel; 1928: eerste deelname aan de Biennale te Venetië. In 1988, acht jaar na Marini's dood, werd in Florence het 'Museo Marino Marini' in de oude kerk van San Pancrazio geopend.
  • Parijs 1919
    eerste bezoek, waarbij Marini in contact kwam met de nieuwe artistieke trends van die tijd
  • Milaan 1929 - 1942
    1929: verhuizing van Florence naar Milaan, dat hij als 'het hart van Europa' beschouwde; docent (tot 1940) aan de Scuola d'Arte Villa Reale te Monza; 1932: jaar van officiele erkennining; 1937: begin van de 'Ruiterserie'; 1941: leerstoel sculptuur aan de Accademia di Brera
  • Monza 1929 - 1942
    docentschap in Monza, alsmede een atelier aldaar en een woning te Milaan, die tezamen een aantal van zijn werken in 1942 door een bombardement verwoest werden
  • Parijs 1930
    verblijf met ontmoetingen met onder andere Picasso, Bracque, Maillol, Laurens en Lipchitz; bevriend met De Chirico en Severini
  • Parijs 1931
    nieuw bezoek aan Parijs, ontmoetingen met Tanguy, Kandinsky en Julio Gonzàlez
  • Duitsland 1934
    bezoek aan de kathedraal van Bamberg laat een diepe indruk bij Marini achter
  • Turijn 1940 - 1941
    Marini ruilde zijn positie van docent te Monza in voor die van professor in de beeldhouwkunst aan de Accademia te Turijn
  • Tenero (Zwitserland) 1942 - 1948
    toevluchtsoord vanwege oorlogsgeweld; in 1943 geregelde uitstapjes naar Zürich en Basel; ontmoetingen met vele kunstenaars
  • Milaan 1948 - 1980
    1948: terugkeer naar Milaan, hervatting docentschap aan het Brera; aankoop van een nieuw atelier waar hij tot het eind van zijn leven zou blijven werken; ontmoeting op de venetiaanse Biennale met de beeldhouwer Henry Moore die in een nauwe vriendschapsband resulteerde; tevens in contact met Curt Valentin, de belangrijkste kunsthandelaars in deze periode, die Marini en zijn werk in het hart sloot en zijn agent in de Verenigde Staten werd; vanaf 1948: stijging schilderkunstige productie; tevens ontmoeting met Peggy Guggenheim; 1959: vervaardiging van het grootste bronzen werk dat Marini ooit maakte: een zes meter hoog ruitermonument voor de gemeente Den Haag (Nederland) ter nagedachtenis aan de verschrikkingen van de oorlog; in 1960 wordt tevens een in 1953 gemaakt sculptuur ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers in Rotterdam geplaatst; 1972: ereburger van de stad Milaan; 1973: inauguratie van het 'Museo Marino Marini', gehuisvest in de Galleria d'Arte Moderna; in opdracht van de Scala kostuum- en decorontwerpen voor Stravinsky's 'Le Sacre du Printemps'; 1977: voltooiing van Marini's laatste beeldhowwerk: een portret van Oskar Kokoschka (in 1976 begonnen); 1979: inauguratie van een documentatiecentrum gewijd aan Marini's werk in het stadhuis van zijn geboorteplaats Pistoia, bevattende een fotografische en video bibliotheek en een groot aantal sculpturen
  • New York City 1950
    organisatie, door Curt Valentin, van de eerste Marini-expositie in New York, waarin lithografieën, tekeningen en 28 sculpturen tentoongesteld worden; ontmoeting met Stravinsky die onmiddellijk door Marini geportretteerd wordt
  • Londen (Engeland) 1950
    tussenstop na terugkeer uit New York waarin een bezoek aan Henry Moore
  • Parijs 1952
    werkzaam aan zes litho's in het atelier van Fernand Mourlot
  • Forte dei Marmi 1954 - 1980
    Gedurende de zomer namen Marini en zijn vrouw hun intrek in het door haar ontworpen huis in Forte dei Marmi (prov. Lucca). Hier komt Marini's steun en toeverlaat Curt Valentin te overlijden, zijn taak als amerikaans agent wordt vergenomen door Pierre Matisse.
  • Berlijn 1967
    reis naar Berlijn om Mies van der Rohe aldaar te ontmoeten en in opdracht van de in aanbouw zijnde Nationalgalerie vervaardiging van een portret van de architect;
Teacher at academy/university
Monza: opleiding
van 1929 tot 1940 hoogleraar aan de Scuola d'Arte di Villa Reale in Monza bij Milaan
born in
active in
died in
Subjects
This field specifies the various subject categories or genres that constitute the oeuvre of the artist in question. The contents of this field are generally based more on the documentation available at the RKD than on the literature.
figure, genre, landscape (as genre), literature (genre), nude figure, animal painting (genre), portrait, portrait, self-portrait
Entered on: 1992-01-18; Modification on: 2017-08-30

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?