Mainmenu
Qualifications
etcher, engraver (printmaker), craftsman (decorative arts), lithographer, textile artist, painter, watercolorist, porcelain painter, draftsman, academy lecturer
Baum was docent aan Akademie der Bildenden Künste in Dresden (1914) en aan de kunstacademie in Kassel (1918-1921).
Nationality/school
German
Born
Meissen 1859-09-22/1959-09-22
gedoopt op 9 oktober 1859
Deceased
San Gimignano (Italy) 1932-05-18
This person/entity in other databases
Biographical information
Period of activity
1874 - 1932
Education
Akademie der Bildenden Künste (Dresden)
Baum studeerde in 1877 aan de Akademie der Bildende Künste in Dresden en van 1878-1887 aan de Kunstschule Weimar.
Großherzogliche Sächsische Kunstschule (Weimar)
Active in
  • Meissen 1876 - 1878
    werkzaam als bloemenschilder in de Meissner porseleinfabrieken, vanaf 1877 als figuurschilder
  • Dresden 1877
    jaar verlof om aan de Dresdner Akademie onder Friedrich Preller (II) te studeren
  • Weimar (Thüringen) 1878 - 1887
    om aan de Großherzogliche Sächsische Kunstschule aldaar te studeren onder Theodor Hagen
  • Hamburg 1882
    studiereis
  • Schwaan 1882 - 1883
    in 1882 en 1883 studiereizen in het gezelschap van medeleerling Franz Bunke
  • Nederland 1884
    studiereis in 1884
  • Hamburg 1885
    bezoekt het werk van Barbizon-schilders, productie van schetsen tekeningen, aquarellen en schilderijen
  • Nederland 1886
    van juli tot oktober studiereis naar Nederland en België; onder andere Dorddrecht, Amsterdam en de Zaanstreek (talrijke afbeeldingen van molens)
  • België 1886
    van juli tot oktober studiereis naar Nederland en België; bezoek aan Antwerpen, Brussel en Gent
  • Dresden 1887 - 1895
    na het verlaten van Weimar een atelier in Dresden, woonachtig in Meissen; vanaf 1888 ook woonachtig in Dresden, waar hij tot in het midden van de jaren negentig de winter en lente zou doorbrengen
  • Meissen 1887 - 1888
  • München 1888
    studiereis
  • Dachau 1888 - 1894
    studiereis naar het 'walhalla' van de Münchner landschapschilders, waar Baum later een woning kocht (tot ca. 1894)
  • Parijs 1890
  • Knokke (Knokke-Heist) 1890 - 1894
  • Sint Anna ter Muiden (Sluis-Aardenburg) 1895 - 1915
    Baum betrok hier een woning/atelier in het oude raadhuis; Sint Anna zou de komende twintig jaar zijn hoofdwoonplaats blijven
  • Frankrijk 1896 - 1898
    tussen 1896 en 1908 in de wintermaanden verschillende reizen naar Zuid-Frankrijk (Carqueiranne)
  • Italië 1898 - 1899
    Napels, Capri, Sicilië
  • Berlijn 1900 - 1908
    1900: eerste grote bezoek aan Berlijn, waar hij tot 1908 regelmatig de wintermaanden zou doorbrengen; 1901: lid van de 'Berliner Secession'
  • Turkije 1900 - 1901
    neo-impressionistische olieverfschilderijen, aquarellen en tekeningen met Constantinopel als onderwerp
  • Florence 1909 - 1910
    stipendium met verblijf in de Villa Romana
  • Hyères 1910
    werk gaat afkeer van her neo-impressionisme vertonen
  • Rimini 1910 - 1914
    Baum hield zich gedurende deze periode meermaals in Rimini op
  • San Gimignano (Italië) 1912 - 1914
    Baum hield zich een groot deel van zijn tijd in San Gimignano op, waar hij in een hotel woonde; bij het uitbreken van W.O. I verliet hij San Gimignano om naar Sint Anna en later naar Meissen te vertrekken
  • Meissen 1915
  • Dresden 1915 - 1916
  • Willingshausen 1916 - 1917
    Baum verbleef hier gedurende de zomer en de winter
  • Neustadt (Hessen) 1917 - 1918
    verhuizing naar Neustadt
  • Kassel (Hessen) 1918 - 1921
    benoeming tot docent aan de Kunstakademie (tot 1921)
  • Marburg an der Lahn 1921 - 1931
    verhuizing na ontslag genomen te hebben in Kassel; vanaf 1924 alleen in de wintermaanden in Marburg woonachtig, waar hij in 1927 tot eredoctor aan de universiteit benoemd wordt
  • San Gimignano (Italië) 1924 - 1932
    gedurende de zomermaanden tot Baum in 1932 aan een longonsteking sterft en in San Gimignano begraven wordt
born in
active in
died in
Subjects
This field specifies the various subject categories or genres that constitute the oeuvre of the artist in question. The contents of this field are generally based more on the documentation available at the RKD than on the literature.
figure, harbor view, landscape (as genre), marine (as genre), topography
Art movement
Here we mention the art movement to which an artist belonged. Many art movements have not yet been entered, because the content of this field is still under development.
pointillism, Neo-Impressionism
Baums vroege werk is beïnvloed door de School van Barbizon, zijn werk vanaf 1890 door de Franse Impressionisten.
Creation date: 1991-11-20; Last modified date: 2020-10-28

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?