Mainmenu

Anoniem Noordelijke Nederlanden (historische regio) attributed to Maarten van Heemskerck

Portrait of Catharina van Assendelft (1535- )
Münster, LWL - Museum für Kunst und Kultur
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/1984" title="Anoniem"><span class="text">Anoniem</span></a> <a class="thesaurus" href="/en/explore/thesaurus?term=29960&domain=PLAATS" title="Noordelijke Nederlanden (historische regio)" >Noordelijke Nederlanden (historische regio)</a> attributed to <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/36851" title="Maarten van Heemskerck"><span class="text">Maarten van Heemskerck</span></a>
provenance
whereabouts
Object information
Object category
painting
Physical connection
Reference in ‘composite artworks’: artworks that are/were connected, such as alterpieces, decorative pieces incorporated in panelling, and works of art that were intended to be displayed together, such as pendants and series.

pendant

Support/medium
panel, oil paint
Shape/dimensions
rectangle (portrait format) 39 x 29,5 cm
Signature/inscription
Information about the signature, dating, inscription or any other mark on the front or back of the art work
Current attribution
Anoniem (Noordelijke Nederlanden (historische regio))
attributed to Maarten van Heemskerck
zie ook bij literatuur: Grosshans 1980
Date
Exact or approximate dating of the described art work; the search parameters adopted for this art work in this database, are found in brackets.
1550 - 1574
Represented
IB number
Number related to the portrait iconography collection RKD.
25480
Identification based on
vererving
Notes portrait
Voorheen toegeschreven aan Maerten van Heemskerck.Volgens aantekeningen van Willem Vincent van Wyttenhorst in de door hem opgemaakte inventaris van zijn schilderijen gedurende 1651-1659: '[fol. 28, nr. 61:] tconterfeytsel van Catharina van Assendelft weduwe van Lockhorst vrouwe van Lottum Bredevorst Fronsteyn huedt etc gedaen deur Heemskerck myn vrow meede aengecomen seur afsterven van heer Bernaerdt van den Bongaert Heere van Nienroide haer man dus alhier pro memoria [in de marge:] heeft myn vrow van haer man za: is op Gansoijen'Moes 9624; Moes addenda 217aHerkomst: collectie Bernard van den Bongart en Maria van Lockhorst (nicht van de echtgenoot van de voorgestelde); collectie Bernard van den Bongart en Wilhelmina van Bronckhorst; collectie Willem Vincent van Wyttenhorst en Wilhelmina van Bronckhorst; via vererving Wyttenhorst-Hochstedten naar de huidige eigenaarLiteratuur: M.J. Friedlander, 'Das Inventar der Sammlung Wyttenhorst',Oud-Holland 1905, p. 63-68, i.h.b. p. 66 (als vroeg werk Maerten van Heemskerck); A.B. de Vries, Het Noord-Nederlandsch portret in de tweede helft van de 16e eeuw. Amsterdam 1934, p. 26-27 (als niet van Maerten van Heemskerck, eerder richting Antonio Moro); M.J. Friedlander, Early Netherlandish painting 14 delen, Leiden 1967-1976 (herdruk van uitgave 1924-1937), dl. 13 (1975, oorspr. 1936), p. 91, nr. 224, afb. op pl. 114 (als Maerten van Heemskerck); R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemalde, Berlijn 1980, p. 265-266, nr. AB 17 (als niet van Maerten van Heemskerck); Th.H. Lunsingh Scheurleer e.a. Het Rapenburg. Geschiedenis van een Leidse gracht, dl. Vb:'sGravensteyn, Leiden 1990, p. 400, afb. 1 (als toegeschreven aan Maerten van Heemskerck); M. Boers, 'De schilderijenverzameling van baron Willem Vincent van Wyttenhorst, Oud Holland 117 (2004), 181-243, i.h.b. p. 225, 240, nr. 65, met afb. (als Maerten van Heemskerck)Beschrijving: goudkleurig kapje, zwart kostuum met opstaande boord (met wit pijpkraagje) en drie rijen knopen, korte mouwen en lange witte ondermouwen, de handen bijeen, in de linkerhand een handschoen.
Provenance
Exhibitions and literature
Visual documentation
Entered on: 2009-07-07; Last modification: 2016-05-26

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?