Mainmenu

Matthijs Pool after Barend Graat after Francis van Bossuit

The triumph of Dionysus
The Hague,
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/64242" title="Matthijs Pool"><span class="text">Matthijs Pool</span></a> after <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/33176" title="Barend Graat"><span class="text">Barend Graat</span></a> after <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/127777" title="Francis van Bossuit"><span class="text">Francis van Bossuit</span></a>
created in
whereabouts
Object information
Object category
print
Physical connection
Reference in ‘composite artworks’: artworks that are/were connected, such as alterpieces, decorative pieces incorporated in panelling, and works of art that were intended to be displayed together, such as pendants and series.

part of a book

Support/medium
paper, etching and engraving
Shape/dimensions
rectangle (landscape format) 107 x 143 mm
maten plaatrand
Signature/inscription
Information about the signature, dating, inscription or any other mark on the front or back of the art work
Date
Exact or approximate dating of the described art work; the search parameters adopted for this art work in this database, are found in brackets.
1727
publicatiedatum
Created in
Amsterdam
Artistically related
Artistically related to other work
Such as a preparatory studie, comparable composition, other version, or copy of the artwork in this record.
  • after
    Barend Graat
    naar niet meer bekende tekening die heeft gediend als voorbeeld voor de prent

  • after
    Francis van Bossuit
    Naar nu niet meer bekend reliëf; vermoedelijke herkomst: vlg. Anthoni Grill (1705-1783), Amsterdam (Posthumus/De Bosch), 10 april 1776, nr. 36: 'Een Bachanaal, waarin Silenus zittende dronken op een Ezel, ondersteunen verzeld wordende van eenige satertjes, h. 4 ½ d., br 8. d.'; vlg. Aernout Vosmaer, Den Haag (Scheurleer), 17 maart 1800, p. 300, nr. 15: 'Een dronken Silenus op eenen ezel sittende, die onder dien zwaaren last schyndt te bezwyken. Zyn hoofd is met wyngaard bladen en druiven omgeeven, in beide zyne handen houdt hy druiven trossen. Een lachend Satyr-kindje houdt hem by den arm op den ezel, en eene kleine lachende Satyr ondersteund hem aan de andere zyde. Een kind blaast op een hoorn, een kleine Satyrin speelt dansende op een rinker. Twee andere kindertjes, van welke het eene valt, schynen den schreeuwende ezel voort te willen trekken. Dit stuk overtreft alles wat van Francis in die smaak bekend is. Men vindt het afgebeelt in de werken van Francis Bossuet door Pool uitgegeven No 30. Het is breed 8. en 5. D. hoog in lyst agter glas. Ivoor'; vlg. Anna Maria Ebeling, Amsterdam (Van der Schley/Roos/De Vries), 18-21 augustus 1817, p. 128, nr. 56: 'Een dronke Bacchus op een ezel, door jonge satertjes ondersteund; door denzelven, in deszelfs werk bekend onder No. 30, demi-relief, in eene zwart ebbenhouten lijst, met glas, hoog 5 ½ (14,1 cm.), breed 8 ½ duimen (21,8 cm.)'(voor 110 aan J. Smits).

  • related to
    Willem van Mieris, De triomf van Bacchus
    tekening naar het reliëf

  • related to
    Anoniem, Slapende Silenus met saters en putti rond een ezel
  • related to
    Willem van Mieris, Bacchus en Ariadne op Naxos
    schilderij met rechts in de achtergrond een verwante groep

  • related to
    Willem van Mieris, Kruidenierswinkel
    schilderij met onder een venster een reliëf met verwante figuren

Provenance
Exhibitions and literature
Documentation
Entered on: 2011-12-17; Last modification: 2016-02-23

Comments

No comments

My selections

My selections

Your current selection will be lost. Are you sure?