Mainmenu
Kwalificaties
architect, schilder, hofkunstenaar, decoratieschilder (van interieurs), tekenaar, taxateur
He became famous as the architect of the Amsterdam town hall on the Dam (now Royal Palace, Amsterdam), the refurbishment of the Nieuwe Kerk in Amsterdam and the artistic programm and execution of the Oranjezaal in The Hague; was together with Paulus Bor and Matthias Withoos appraiser of the Arundel Collection in Amersfoort in 1655 (Weijtens 1971).
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Haarlem (stad) 1596-02-02
Buvelot et al. 1995, p. 20
Overleden
Amersfoort (plaats) 1657-09-13
died 13 September 1657, as is stated on his funeraty monument in the St. Joris church, Amersfoort (Weissman 1902, p. 116, see also RKDimages 298112); buried on 23 September 1657. Houbraken stated that he died on 4 March 1658, which he deduced from a pamphlet 'Haarlems Doodt-Basuin, uitgeblazen op de Tombe van den Heer Jakob van Kampen enz.', of which no copies are known today (Houbraken 1721, p. 380, Buvelot et al. 1995, p. 51).
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
son of Pieter van Campen and Gerritge Claes Berendr. (Buvelot et al. 1995, p. 20)
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Haarlem (stad) 1614
    In 1612-1615 registered as musketeer in the Haarlem Militia of the Musketeers. In 1614 he became a master painter in the Sint Lucas Guild in Haarlem (Miedema 1980). His father died and was buried on 11 October 1615. In 1621 Ampzing mentions him under the famous painters from Haarlem (Buvelot et al. 1995, p. 20).
  • Italië 1617 - 1621
    was in Italy according to Houbraken; this is likely as he is not documented in the Netherlands between 1617 an 1621 (Saur 1997)
  • Venetië
    according to Thieme/Becker he was in Venice and Vicenza (Thieme/Becker 1911)
  • Vicenza (stad)
  • Haarlem (stad) 1621 - 1630
    settled in Haarlem after his Italian sojourn; on 2 November 1625 his mother was buried in the Grote kerk in Haarlem: from her he inherited House Randenbroek near Amersfoort; he also inherited her two chairs in the Haarlem 'Christmas Guild', a prestigious religious (Roman Catholic) congregation for charity in Haarlem (Buvelot et al. 1995, p. 20).
  • Den Haag (stad) 1632 - 1652
    carried out many assignments for the Court in The Hague, including the decoration program for the Oranjezaal (1648-1652); he finished the Mauritshuis in 1644 (Buvelot et al. 1995, p. 20-21).
  • Amsterdam (stad) 1647 - 1654-12-01
    On 1 January 1647 Van Campen settled in the inn 'De Keizerskroon', Kalverstraat, to start the building of City Hall; was in charge of building his Palace on Dam Square, until a conflict with the Amsterdam city government made him decide to resign his duties there on 1 December 1654 (Dufais 1999, p. 76).
  • Amersfoort (plaats) 1655
    together with Paulus Bor and Matthijs Withoos, appraiser of the collection of paintings of Thomas Howard, Count of Arundel (Buvelot et al. 1995, p. 21)
  • Kleef 1657-08-05
    advised Count Johan Maurits of Nassau-Siegen in Cleves on the design of gardens of the Springenberg. Johan Maurits mentioned his presence at the Springenberg in August 1657 in a letter to the elector (Diedenhofen 1990, p. 61).
  • Amersfoort (plaats)
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
allegorie, historie (genre), portret, christelijk religieuze voorstelling, mythologie
painted fruit still lifes: some listed in the Estate inventories of 1704 and 1708 of the painter Cornelis Dusart, deceased, in Haarlem (Willigen/Meijer 2003, p. 59).
Materiaal/techniek
olieverf
Ingevoerd op: 1991-11-27; Laatste wijziging: 2023-05-16

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?