Mainmenu
5 afbeeldingen

Cornelis Cornelisz. van Haarlem

Monogrammeert als
CCH
CVH
CvH (vH in ligature)
Kwalificaties
schilder, tekenaar
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Haarlem 1562
The date of his baptism is unknown (Van Thiel 1999, p. 15, note 37)
Overleden
Haarlem 1638-11-11
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
son of Cornelis Thomasz. and Alijt Jacobsdr, prominent citizens of Haarlem. They had four sons. Cornelis married Maritgen Deyman in 1593; their daughter Maria Cornelisdr. married Pieter Jansz. Begeyn (? - 1648), parents of Cornelis Pietersz. Bega
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Haarlem
    apprentice of Pieter Pietersz. (Saur 1992-, vol. 21 [1999], p. 238)
  • Rouen 1580
    c. 1580, he tried to study in Rouen, but had to leave because of the plague (Van Thiel 1999, p. 27)
  • Antwerpen 1581
    c. 1581 studied with Gillis Coignet in Antwerp (Willigen/Meijer 2003, p. 67), although Van Mander 1604 doubted this (Van Thiel 1999, p. 27, note 160)
  • Haarlem 1583 - 1638
    He must have returned to Haarlem before 1583, as he painted the 'Banquet of the Squad of Corporal Jonge Jan Adriaensz. van Veen of the Haarlem Militia' that year (van Thiel 1999, p. 28); he met Van Mander and Goltzius this year. Among his patrons, Jacob Rauwaert and Hendrick Laurensz. Spieghel stand out, while most of his most influential customers came from Amsterdam in this time. He nevertheless stayed on living in Haarlem all his life (Van Thiel 1999, p. 30-32).
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
landschap (als genre), portret, groepsportret, bloemstilleven, vruchtenstilleven, keukenstilleven, christelijk religieuze voorstelling, mythologie
Van Mander mentions a flower still life while he was apprenticed to Gillis Coignet in Antwerp; through his inventory we know, that he has painted at least two fruit still lifes: one with two lemons and a kitchen piece, signed and dated 1596 with a large still life in the corner, now in a private collection (Willigen/Meijer 2003, p. 67)
Materiaal/techniek
olieverf
Lid van
  • Sint-Lucasgilde (Haarlem)
    in 1630 he signed the new statutes of the Saint Luke Guild (Saur vol. 21 (1999), p. 238); for his mebership see Van Thiel 1999, p. 28, note 164)
Ingevoerd op: 1991-12-02; Gewijzigd op: 2018-02-16

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?