Mainmenu
341183
1 / 1

Helene Emma Laura Juliane Kröller-Müller

vrouw / Duits, Nederlands
Kwalificaties
kunstverzamelaar, museumdirecteur
For the art collection of Helene and Anton Kröller-Müller, the Kröller-Müller Museum in Otterlo was opened in 1938, of which Helene was director until her death.
Nationaliteit/school
Duits, Nederlands
Geboren
Horst (Gelsenkirchen) 1869-02-11
Overleden
Hoenderloo (Apeldoorn/Ede) 1939-12-14
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
Married in 1888 with businessman Anton Kröller
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Horst (Gelsenkirchen) 1869 - 1872
    Her first years she grew up at the 'Druckemüllerse Wohnung' (Nijhof 2006, p. 26)
  • Dortmund 1872 - 1876
    (Nijhof 2006, p. 26)
  • Düsseldorf 1876 - 1882
    Marienstrasse (Nijhof 2006, p. 27)
  • Gerresheim (Düsseldorf) 1882 - 1885
  • Brussel 1885 - 1886
    Here she went to a boarding school (Nijhof 2006, p.27)
  • Düsseldorf 1886 - 1888
  • Rotterdam 1888 - 1897
    After the marriage of Helene Müller and Anton Kröller, and after their honeymoon to Italy, they moved to Rotterdam to live in an appartment in Kortenaerstraat (Nijhof 2006, p. 32)
  • Rotterdam 1897 - 1900
    They moved to a house at Haringvliet
  • Den Haag 1900 - 1901
    The moved to Cremerweg 10 in Villa Rembrandt (Rovers 2010, p. 67)
  • Den Haag 1901 - 1916-05-01
    They bought Villa Ma Retraite and after renovation works they named it Huize ten Vijver and moved to this place (Rovers 2010, p.77-78)
  • Den Haag 1913
    Lange Voorhout 1, Helene saved her paintings here, and later it was open to public (Rovers 2010, p. 230-232)
  • Wassenaar 1916-05-01 - 1936
    Groot Haesebroekseweg 44, They moved to 'Landhuis Groot Haesebroek'. In 1930 the old villa is demolished. The New Villa is designed by Henry van de Velde (Rovers 2010, p.273-275)
  • Hoenderloo (Apeldoorn/Ede) 1936 - 1939
    They moved permanently to 'Het Jachthuis Sint-Hubertus' a new-build villa designed by Berlage in Nationaal Park Hoge Veluwe (Rovers 2010, p.434-435)
geboren
werkzaam in
overleden
Ingevoerd op: 2005-12-01; Gewijzigd op: 2018-06-07

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?