Mainmenu

Willem van Aelst

Monogrammeert als
WVA
WVA (VA interlaced)
Kwalificaties
schilder, tekenaar
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Delft 1627-05/1627-05-16
baptized on 16 May 1627 (Digitale Stamboom Delft; well over a year earlier, on 13 april 1626, the same parents already had a son baptized Willem, probably the child that was burried on 26 April 1626
Overleden
Amsterdam 1683-05-15/1683-05-22
Amsterdam, city archive DTB 1069, p. 61: buried 22 May 1683
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
On 31-12-1678 banns with Helena Nieuwenhuys, with whom he got married on 15 January 1679 in Amsterdam, 'out 35 jaeren' (35 years old); the witness to the mariage was Eglon van der Neer (De Vries 1885); nephew of the painter Evert van Aelst
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Van Aelst likely worked in Picart's worskhop for a while after his arrival in Paris (Paul 2012, p. 12-13).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzame periode
1643 - 1683
dated works from 1643 up to and including 1683 are known
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Delft 1643
    member of the Guild
  • Parijs 1645 - 1651
    probably from c. 1645/46 till 1651. On his stay in Paris: Paul 2008, vol. 1, p. 55-64; Paul in Paul/Clifton et al. 2012, p. 12-16, p. 20, note 3.
  • Florence 1649 - 1652
    His most important patron was Gian Carlo de Medici, who had sent a painting by Van Aelst to the Roman art dealer Fabrizio Piermattei in 1652, who suggested to send Van Aelst to Rome (Paul in Paul/Clifton et al. 2012, p. 17, referring to a correspondence in the State Archive in Florence).
  • Rome 1653 - 1654
    Fabrizio Piermattei wrote to Gian Carlo de Medici on 20 Dcember 1653 that Van Aelst was in Rome and he promised to provide Van Aelst with work. However, about a month after his arrival Van Aelst got involved in a fight with a Frenchman and had to flee from Rome to escape from prison (Paul in Paul/Clifton et al. 2012, p. 17). According to Bocchi/Bocchi 2004, p. 38, Van Aelst probably stayed in Rome until he left for Venice. The event, however, meant the end of Van Aelst's career in Italy.
  • Venetië 1656-03
    Van Aelst stayed for a short while at the house of Paolo del Sera, a correspondent and agent of Lorenzo de' Medici (documented in a letter from del Sera to Lorenzo), on his way to Holland. He was in the company of 'Monsu Montagna', probably to be indentified with Matthieu van Plattenberg (Paul in Paul/Clifton et al. 2012, p. 17-18).
  • Delft 1656
    possibly went to Delft before he moved to Amsterdam (Houbraken 1719-1721, vol. 1, p. 228; A. Wheelick in Paul/Clifton et al. 2012, p. 40).
  • Amsterdam 1657-03 - 1683
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
stilleven, bloemstilleven, vruchtenstilleven, bosstilleven, jachtstilleven, visstilleven, zelfportret, stilleven
There is only one Fish-stilllife known by him, that unfortunately got lost in World War II. Also his Self-portrait got lost (Willigen/Meijer 2003).
Materiaal/techniek
olieverf
Ingevoerd op: 1991-11-20; Gewijzigd op: 2019-01-03

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?