Mainmenu
Monogrammeert als
CP
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Utrecht (stad) 1594-01-21/1595-01-21
born between between 21 January 1594 and 21 January 1595, based on a document from January 21, 1601 in which it is stated that he was six years old in January 1601 (Bok 1985). Houbraken wrongly stated that he was born in 1586.
Overleden
Utrecht (stad) 1667-08-12
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
son of Symon van Poelenburch and Adriana Willemsdr. van Leerdam (born c. 1555). On 30 May 1629 he was married in Utrecht to Jacomina van Steenre (after 1607-after 1680)). the couple had at least five children: Adriana, Maria (died 1653), Simon, Christina and Jacobus (died 1662), one child died in 1635. Adriana van Poelenburch would marry Aernout, a son of Bartholomeus van Bassen (Sluijter-Seijffert 2016).
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Poelenburch collaborated with Herman Saftleven and painted figures in the landscapes of Alexander Keirincx, Jan Both, Guilliam de Heusch, Adam Willaerts, and possibly of Charles de Hooch; in interior scenes of Bartholomeus van Bassen, Dirck van Delen, Nicolaes de Ghiselaer and Hendrick van Steenwijck II; in still lifes with Philip van Thielen (Sluijter-Seijffert 2016, p. 27-28. and Appendix V, p. 284-288). Jan Gerritsz. van Bronckhorst made a few etchings after paintings by Poelenburch.
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzame periode
1620 - 1667
his earliest signed painting is from 1620 (Sluijter-Seijffert 1986, p. 26); the earliest drawing is probably from a few years before that (Chong 1987)
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Rome 1617 - 1620
    The archive researcher Christiaan Kramm (1797-1875) was the first to mention that when in Rome, Poelenburch signed the album amoricum of Wybrand Symonsz de Geest (1592-c. 1661), a portrait painter from Leeuwarden. Poelenburch wrote the first out of five verses from the canzone dei baci (by Gianbattista Guarini): Baci soavi, e cari ... ending with: Cornelis van poelenburch in roomen 1617. Of course it is possible that Poelenburch arrived in Rome one or two years before that. According to Sluijter-Seijffert he was not one of the co-founders of the Schildersbent in 1623.
  • Florence 1620 - 1622-02
    worked probably at the court of Cosimo II during these years; went back to Rome when Cosimo II died in February 1622 (Sluijter-Seijffert 2016, p. 21-22).
  • Rome 1622 - 1625
  • Utrecht (stad) 1625 - 1631
  • Parijs 1631
  • Utrecht (stad)
  • Londen (Engeland) 1637 - 1638
    stay in England (1637-1641) with interruptions; appointed court painter of Charles I of England. In 1637 he lived in Acher Street, next to or in the same house as Jorge Geldorp (Von Wurzbach 1910). The king paid his rent of 50 pounds for a house in St. Anne's Street, Westminster, from 25 March 1637 to 25 March 1638 (Sluijter-Seijffert 2016, p. 24).
  • Utrecht (stad) 1638-08
    Arnout van Buchel wrote in his diary that Poelenburch travelled back from Utrecht to England on 12 August 1638 (Van Campen 1940).
  • Londen (Engeland) 1638 - 1641
    lived in 1639 in a house in Orchard Street: the rent was paid by Charles I. Poelenburch lived next to Christiaan van Vianen and Alexander Keirincx (Millar 1972; Sluijter-Seijffert 1984, p. 31, 164, note 43-44).
  • Utrecht (stad) 1642 - 1667
    lived at the Oude Munsterkerkhof in Utrecht
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
historie (als genre), italianiserend, mythologie, christelijk religieuze voorstelling, portret, landschap (als genre), architectuur (genre)
Materiaal/techniek
olieverf
Lid van
Ingevoerd op: 1992-01-24; Laatste wijziging: 2022-05-17

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?