Mainmenu
Kwalificaties
schilder, tekenaar, glasschilder, vervaardiger van goudleer
trained as a glass painter by his father, started painting in oils in Leiden. According to Houbraken he was treasurer and secretary of Hoogen en Lage Swaluwe (Houbraken 1719). No documents have been found to support Houbraken's associattion of Pieter Symonsz. Potter with the Hoge en Lage Swaluwe, but documents in the schepenbank in the period 1649-1652 indeed were signed by the secretary P. Potter (Walsh 1985/1991, p. 18).
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Enkhuizen 1597/1600
c. 1597-1600; his statements on his age are contradictory
Overleden
Amsterdam 1652-10/1652-10-04
buried 4 October 1652 (Von Wurzbach 1910),
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
Son of the glass maker Symon Jacobsz. and Dieuwe Simonsdr. He was married to Aechtje Pouwels Bartius (1599-1652) in Enkhuizen on 8 September 1622. He became the brother-in-law of Willem Bartsius (1612-ca.1639). He was the father of Paulus Potter (1625-1654) and Pieter Potter II (born 1635).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Enkhuizen 1620 - 1628
    c. 1620-1628
  • Leiden 1628 - 1631
    listed at Leiden University
  • Amsterdam 1631 - 1652
    He bought rights as a citizen on 14 October 1631 (Houbraken 1719); was co-owner of a gold leather factory (Sterck 1930)
  • Delft 1646 - 1647
  • Den Haag 1647 - 1649
    member of the guild in The Hague in 1647; according to Van der Willigen/Meijer the same goes for his son Pieter Potter II (Van der Willigen/Meijer 2003, p. 163)
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
genrevoorstelling, landschap (als genre), portret, diervoorstelling (genre), militairengenre, boerderijstilleven, vanitasstilleven
His works, consistent signed P. Potter, show a large variety of outdoor scenes (The Hague, Rotterdam, Poitiers) and genre interiors (Copenhagen, Dublin); a vanitasstileven in Heidelberg of 1636 in Berlin, of 1638 in the Inst. Néerl. in Paris and of 1646 in Amsterdam; a farm still-life from 1631 in Warsaw, in Heidelberg from 16 [3] 4 (not 1624), and one signed and dated 1632 at Sotheby's on Nov 1. 2001 (Van der Willigen/Meijer 2003, p. 163).
Materiaal/techniek
olieverf
Lid van
  • Sint-Lucasgilde (Delft)
    He was registered at the Saint Lucas guild in Delft on 6 August 1646 (Obreen 1877-1890, vol. 1, p. 40)
  • Sint-Lucasgilde (Den Haag)
    He was registered at the Saint Lucas guild in The Hague in 1647 (Obreen 1877-1890, vol. 3, p. 263)
Ingevoerd op: 1992-01-24; Laatste wijziging: 2021-09-06

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?