Mainmenu
4 afbeeldingen

Joachim von Sandrart (I)

man / Duits
Kwalificaties
schilder, kunstenaarsbiograaf, kunsttheoreticus, graveur (prentmaker), verzamelaar
collaborated on the print series 'Galeria Giustiniana' (Klemm 1986, p. 17)
Nationaliteit/school
Duits
Geboren
Frankfurt am Main 1606-05-12
Overleden
Neurenberg 1688-10-14
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
His father Lorenz von Sandrart came from Valenciennes. He was a cousin of Michel le Blon (1587-1656), uncle of Jakob van Sandrart (1630-1708) and Johann von Sandrart (?-1679). Second marriage in 1672 to Esther Barbara Bloemert (1651-?), painter and 'steensnijder'.
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Neurenberg 1620 - 1622
    as pupil of Peter Isselburg
  • Praag 1622 - 1623
    as pupil of Aegidius Sadeler
  • Frankfurt am Main 1623
  • Utrecht 1625
    pupil of Gerard van Honthorst
  • Amsterdam 1627
    together with Peter Paul Rubens (Sandrart 1675, vol. II, book 3, p. 291)
  • Londen (Engeland) 1627
    together with Gerard van Honthorst
  • Venetië 1629
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 188; lived with Johann Liss (Klemm 1986, p. 16)
  • Bologna 1629
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 26
  • Florence 1629
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 27
  • Rome 1629 - 1635
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 27-32 and his painting 'The death of Seneca' (RKDimages 243379); was a close friend of Pieter van Laer
  • Napels
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 31
  • Messina
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 43
  • Malta
    Sandrart/Peltzer 1925, p. 31
  • Frankfurt am Main 1635 - 1636
  • Schloss Stockau (Reichertshofen) 1636 - 1637
  • Utrecht
    visit to Abraham Bloemaert with Merian II
  • Amsterdam 1637 - 1645
    lived and worked at the Keizersgracht; M. Merian II travelled with him to Amsterdam, where he got a letter of recommandation for Anthony van Dyck in England from Michel LeBlon (Gerson 1942/1983, p. 261)
  • Schloss Stockau (Reichertshofen) 1645
  • München 1647 - 1649
  • Neurenberg 1649
  • Wenen 1651 - 1652
  • Lambach (Oostenrijk) 1652-10
    When Sandrart returned from Vienna in the autumn of 1652, he stopped at Lambach, and on October 4 the contract for the high altar was closed (Klemm 1986, p. 232-251).
  • Schloss Stockau (Reichertshofen) 1652 - 1670
    On May 9, 1670 Sandrart sold the estate to his friend the councilor Franz von Mayer († 1699), a Bavarian diplomat at the Regensburg Reichstag and influential politician at the Munich court.
  • Augsburg 1670 - 1674
  • Neurenberg 1674 - 1688
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
allegorie, christelijk religieuze voorstelling, genrevoorstelling, historie (als genre), portret, marktstilleven
Product
traktaat
title: Teutsche Academie der Edlen Bau- Bild- und Mahlerey-Künste (Nürnberg 1675)
Stroming
Hier wordt vermeld tot welke stroming een kunstenaar kan worden gerekend. Niet alle stromingen zijn ingevoerd, want de inhoud van dit veld is nog in opbouw.
Bentvueghels
Hoogewerff 1952
Lid van
Ingevoerd op: 1992-01-25; Gewijzigd op: 2019-01-15

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?