Mainmenu
1 / 1
Monogrammeert als
TW
Kwalificaties
schilder, tekenaar, prentkunstenaar, kunstverzamelaar
a month after his death his estate was auctioned
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands
Geboren
Beverwijk (plaats) 1616/1621
c. 1616/21; 1616 (Houbraken 1719); before 1621 (Van Thiel-Stroman 2006)
Overleden
Haarlem (stad) 1677-08/1677-08-19
buried on 19 August 1677 in Grote Kerk
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
son of Adriaen Wijck, he had a sister called Marritgen Adriaensdr. Married in Haarlem on 22 May 1644 Trijntgen (Catharina) Adamsdr. The couple had at least four children, one of whom died in 1656; their eldest son is the painter Jan Wyck (born 1652); Cornelia was baptized in 1657 and Adam in 1661.
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Haarlem (stad) 1642 - 1644
    registered in the Haarlem guild on 29 August 1642; married 22 May 1644 (Van Thiel-Stroman 2006)
  • Italië
    According to Houbraken he learned in Italy. However, whether Thomas Wijck indeed is identical with the 'Tomaso Fiammingo' who in 1640/44 was entered in a Roman parish register is doubtful, as the artist is mentioned regularly in Haarlem since 1642. Yet it is striking that there is no evidence of his presence in Haarlem between his wedding in 1644 to 28 April 1653 (Van Thiel-Stroman 2006). The combination of an Italian subject and the use of Italian paper provide concrete evidence of his presence in Italy and therefore confirms Houbraken’s account that the artist used to make drawings of Italian buildings ‘from life’ (Schatborn 2001, p. 119). According to Ludovia Trezzani (Grove Art Online, 2003), Wijck was in Rome c. 1640 and lived on the Via della Fontanella before he returned to Haarlem before 1642. Saur 2022 (E. Dullaart): his presence in Italy before 1644 is very unlikely.
  • Haarlem (stad) 1653 - 1663-07-18
    lived on the Kleine Houtstraat in 1658-1660 (Van Thiel-Stroman 2006); the Guild of St Luke reimbursed some expenses on 18 July 1663
  • Londen (Engeland) 1663 - 1668
    came to England 1663/4; the waterhouse in his drawing (RKDimages 300644) was demolished in 1665.
  • Haarlem (stad) 1668-08-21 - 1672
    appointed warden of the guild for the second time on 21 August 1668 (Van Thiel-Stroman 2006); lived at at the south side of the Grote Kerkhof (located next to the Grote Kerk, now the Oude Groenmarkt (Van Thiel-Stroman 2006); documented in Haarlem up to 1672
  • Londen (Engeland) 1673 - 1674
    probably left for England in or shortly before 1673, together with his son, who is documented there from 17 June 1674 onwards (Van Thiel-Stroman 2006); worked in Ham House for the Duke and Duchess of Lauderdale (RKDimages 299263-299266 and 299269-299270).
  • Haarlem (stad) 1675 - 1677
    documented again in Haarlem from 3 January 1675 onwards (Saur 2022)
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
italianiserend, genrevoorstelling, winterlandschap, marine (genre), architectuur (genre), interieur, boerengenre, vanitasstilleven
Materiaal/techniek
olieverf
Ingevoerd op: 1992-02-01; Laatste wijziging: 2023-05-17

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?