Mainmenu
Monogrammeert als
PA
Nationaliteit/school
Noord-Nederlands, Zuid-Nederlands
Geboren
Amsterdam (stad) 1508
ca. 1508: on 28 August 1545 he is said to be 36 years old (van Hemeldonck 2007)
Overleden
Amsterdam (stad) 1575-06-02/1575-06-03
buried on June 3rd, 1575
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
patriarch of a dynasty that produced four generations of 14 painters (Saur 1992). He was married in Antwerp on 23 June 1542 to Kathalijn Cornelisdr. Beuckelaer (died1587), father of Pieter Pietersz. I, Dirk and Aert Pietersz., grandfather of Pieter Pietersz. II; Joachim Beuckelaer was his nephew; grandfather of Pieter Cosijn (born 1571) (De Roever 1889)
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Amsterdam (stad) 1526
    It is surmised that he left for Italy, but there is no real proof for an Italian sojourn (Saur 1992).
  • Antwerpen (stad) 1535 - 1556
    Free master in the Guild of St. Luke, Antwerp in 1535 (Rombouts/Van Lerius 1872/1961); on 21 March 1541/2 Aertsen is empowered by his wife to appear before the aldermen from Veerle, a village near Turnhout; Aertsen became 'poorter' (denizen of Antwerp in 1542 ; on 20 June 1542 was commissioned by Simon del Barcoto to vet three paintings together with Jan Mandijn; on 28 August 1545 he testified, 36 years old (van Hemeldonck 2007)
  • Amsterdam (stad) 1556 - 1575
    He returned in 1557 for the last time to Amsterdam, where he acquired citizenship in 1563 (Saur 1992).
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
christelijk religieuze voorstelling, portret, stilleven, diervoorstelling (genre), genrevoorstelling, keukenstilleven, marktstilleven
Although he earned a reputation for his religious subjects, Aertsen preferred genre scenes, to which his later works testify: a still life with fruits from 1551 in Raleigh is the first version of a work in Uppsala University; a still life with fruits from 1552 in Vienna of a rich interior is almost excessive (Van der Willigen/Meijer 2003, p. 26).
Materiaal/techniek
olieverf
Product
ontwerp voor glasraam
Lid van
Ingevoerd op: 1991-11-20; Laatste wijziging: 2023-09-15

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?