Mainmenu
Monogrammeert als
JVB
IVB
J. V. B. or I. V. B. (Thieme/Becker 1911; Saur 1996)
Kwalificaties
mezzotint-kunstenaar, graveur (prentmaker), tekenaar, reproductiegraveur, kunsthandelaar, prentenhandelaar, prentenuitgeverij
Grivel 1986; DataBnF; had a copper engraving trade (Thieme/Becker 1911)
Nationaliteit/school
Zuid-Nederlands (school)
Geboren
Brussel 1648/1649
Rombouts/Van Lerius 1872/1961, vol. 2, p. 469, note 3; c. 1649 (Thieme/Becker 1911; Grivel 1986; DataBnF); 1648 or 1649 (Saur 1996; Ecartico); born before 1649 (Von Wurzbach 1906).
Overleden
Brussel 1689/1714
after 1689 (last dated work); 1714? (Sevcík et al. 2015) ; c. 1713 (Ecartico)
Familierelaties
in dit veld wordt een familierelatie met één of meer andere kunstenaars vermeld.
Married 1) to Marie Sellecat, with whom he had at least 3 children: Gérard, Jean and Barbe, all minors when their mother's probate inventory was established on July 9th 1686. Married 2) on June 19th 1686 to Marie Van Merle, the daughter of Jacques Van Merle. The dowry consisted of 2500 livres: the spouses could choose for 2000 livres worth of engraved plates and goods in the fund of the late Jacques Van Merle (Grivel 1986). Van der Bruggen was friends with the van Schuppen family, in particular with the father, the engraver Pierre Louis van Schuppen, who was godfather to one of Van der Bruggen's children in Paris on June 5th, 1683 (Von Wurzbach 1906). A mezzotinter named Johann van der Bruggen also worked in Prague at the end of the 17th century and beginning of the 18th century: he is known for his portraits of famous contemporaries, including that of Count Franz Ferdinand Wchinsky, as well as a map of Belgrade (1717). On a portrait of Joseph I he signed as "J. Van den Bruggen Junior", and is therefore probably a son of the artist. Later, another branch of this large family was active in Vienna (Thieme/Becker 1911). Jan van der Bruggen was thus probably the father of Johan van der Bruggen (c. 1675-1730) (Saur 1996).
Zie ook
in dit veld vindt u verwijzingen naar een groepsnaam of naar de kunstenaars die deel uitma(a)k(t)en van de groep. Ook kunt u verwijzingen naar andere kunstenaars aantreffen als het gaat om samenwerking zonder dat er sprake is van een groep(snaam). Dit is bijvoorbeeld het geval bij kunstenaars die gedeelten in werken van een andere kunstenaar voor hun rekening hebben genomen (zoals bij P.P. Rubens en J. Brueghel I).
made a mezzotint after a painting by Nicolaas Knüpfer; engraved after De Largillière. De Largillière painted his portrait, which Jan engraved himself (Rombouts/Van Lerius 1872/1961, vol. 3, p. 469, note 2). On October 18th 1688, the illuminator Pierre Lapierre pledged to work with Van der Bruggen for 2 years (Grivel 1986). Van der Bruggen helped spread the mezzotint technique and the works of Raymond Lafage in Paris (Grivel 1986).
Deze persoon/entiteit in andere databases
Biografische gegevens
Werkzaam in
Hier wordt vermeld waar de kunstenaar (langere tijd) heeft gewerkt en in welke periode. Ook relevante studiereizen worden hier vermeld.
  • Brussel 1670 - 1679
    first worked in his native city (Thieme/Becker 1911); already an engraver and publisher in Brussels in the 1670s (Saur 1996).
  • Antwerpen (stad) 1679-10-18 - 1681
    master in the Guild of St. Luke in Antwerp between October 18th 1679 and September 18th 1680 (Rombouts/Van Lerius 1872/1961)
  • Parijs 1681 - 1689
    in Paris between 1681 and 1689 (Saur 1996) ; had his engraving and publishing business in Paris from 1681 on (Von Wurzbach 1906); On July 9th 1686 he lived rue des Lavandieres, in the Saint-Germain-L'Auxerrois parish; his shop was established rue Saint-Jacques, in the Saint-Séverin parish, under the house sign 'La Vieille Poste', then the house sign 'Au Grand Magasin d'Images' (Grivel 1986).
  • Amsterdam (stad) 1690 - 1693
    Saur 1996; in Amsterdam between 1690 and 1691 (Ecartico)
  • Brussel 1713
    Ecartico
geboren
werkzaam in
overleden
Onderwerpen
In dit veld worden de diverse onderwerpscategorieën of genres vermeld die in het oeuvre van de beschreven kunstenaar voorkomen. De inhoud van dit veld is doorgaans meer gebaseerd op het aanwezige beeldmateriaal in het RKD dan op de literatuur.
genrevoorstelling, historie (genre), portret
The list of his works by Le Blanc covers 45 sheets, including a portrait of Van Dyck, after his self-portraits (1682), Portrait of Louis XIV (1681), self-portrait after Nicolas de Largillière, Isabella of Orléans after Mignard, the Duchess of Richemont after van Dyck, also several genre scenes after D. Teniers (Thieme/Becker 1911).
Ingevoerd op: 1994-05-10; Laatste wijziging: 2022-04-07

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?