Mainmenu

Negentiende-eeuwse Atelierpraktijk

Bisschop, Christoffel (1828-1904), 1901, In "Villa Frisia"
Citaat
Bibliotheek
Elsevier's geïllustreerd maandschrift : verzameling van Nederlandsche letterkundige kunstwerken geïllustreerd door Nederlandsche kunstenaars (Link to publicatie)
Vrije titel
In "Villa Frisia"
Begindatum
1901
Einddatum
1901
Opmerking datering
Elsevier's geïllustreerd maandschrift (juli-december 1901), pp. 457-472
Trefwoord persoon
Bisschop, Christoffel (1828-1904) (kunstenaar)
Marius, Grada Hermina (auteur/correspondent)
Aantal pagina´s
p. 468-469
Taal
Nederlands [TA]
Citaat
[p. 468] De meeste schilders leven als gewone menschen. De tijden dat zij fluweelen buisjes, geruite broeken, lange haren en breedgerande flambards droegen zijn voorbij. Zij pronken nu met cylinderhoeden, even alsof zij makelaars zijn; leven in gewone huizen, en hun vrouwen richten die in, zooals Jan en Alleman dat doet. Alleen 's mans werkplaats, zijn [atelier[i], geeft wel eens blijk van andere neigingen. Op zijn best is het er [p. 469] ietwat rommelig, maakt het den indruk van een slecht voorzienen winkel van een uitdrager, die wat ongelijksoortig goed heeft overgehouden. In villa Frisia bestaat er overeenstemming tusschen het atelier en het overige gedeelte van het huis, en omgekeerd. Bisschop heeft zijn woning geheel en al gemeubeld met dingen, die hij gaarne schildert, en hij schildert graag wat hij dagelijks om zich ziet. Op zijn schilderijen kunt gij zijn meubels vinden, in zijn huis vindt gij de voorbeelden, waarnaar hij geschilderd heeft terug, niet als atelier-stillevens, maar als huisraad. Wat moet die man zijn inboedel lief hebben!
Trefwoord
atelier-inboedel; schildersatelier (werkruimte); schilderen; schilderij; antiquiteit; attribuut (symbool)

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?