Mainmenu
125067
1 / 1

Anoniem Noordelijke Nederlanden (historische regio) toegeschreven aan Maarten van Heemskerck

Portret van Catharina van Assendelft (1535- )
Münster, LWL - Museum für Kunst und Kultur
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/1984" title="Anoniem"><span class="text">Anoniem</span></a> <a class="thesaurus" href="/nl/explore/thesaurus?term=29960&domain=PLAATS" title="Noordelijke Nederlanden (historische regio)" >Noordelijke Nederlanden (historische regio)</a> toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/36851" title="Maarten van Heemskerck"><span class="text">Maarten van Heemskerck</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

pendant

Drager/materiaal
paneel, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 39 x 29,5 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Anoniem (Noordelijke Nederlanden (historische regio))
toegeschreven aan Maarten van Heemskerck
zie ook bij literatuur: Grosshans 1980
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1550 - 1574
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de colletie portret-iconografie RKD.
25480
Identificatie gebaseerd op
vererving
Opmerking portret
Voorheen toegeschreven aan Maerten van Heemskerck.Volgens aantekeningen van Willem Vincent van Wyttenhorst in de door hem opgemaakte inventaris van zijn schilderijen gedurende 1651-1659: '[fol. 28, nr. 61:] tconterfeytsel van Catharina van Assendelft weduwe van Lockhorst vrouwe van Lottum Bredevorst Fronsteyn huedt etc gedaen deur Heemskerck myn vrow meede aengecomen seur afsterven van heer Bernaerdt van den Bongaert Heere van Nienroide haer man dus alhier pro memoria [in de marge:] heeft myn vrow van haer man za: is op Gansoijen'Moes 9624; Moes addenda 217aHerkomst: collectie Bernard van den Bongart en Maria van Lockhorst (nicht van de echtgenoot van de voorgestelde); collectie Bernard van den Bongart en Wilhelmina van Bronckhorst; collectie Willem Vincent van Wyttenhorst en Wilhelmina van Bronckhorst; via vererving Wyttenhorst-Hochstedten naar de huidige eigenaarLiteratuur: M.J. Friedlander, 'Das Inventar der Sammlung Wyttenhorst',Oud-Holland 1905, p. 63-68, i.h.b. p. 66 (als vroeg werk Maerten van Heemskerck); A.B. de Vries, Het Noord-Nederlandsch portret in de tweede helft van de 16e eeuw. Amsterdam 1934, p. 26-27 (als niet van Maerten van Heemskerck, eerder richting Antonio Moro); M.J. Friedlander, Early Netherlandish painting 14 delen, Leiden 1967-1976 (herdruk van uitgave 1924-1937), dl. 13 (1975, oorspr. 1936), p. 91, nr. 224, afb. op pl. 114 (als Maerten van Heemskerck); R. Grosshans, Maerten van Heemskerck. Die Gemalde, Berlijn 1980, p. 265-266, nr. AB 17 (als niet van Maerten van Heemskerck); Th.H. Lunsingh Scheurleer e.a. Het Rapenburg. Geschiedenis van een Leidse gracht, dl. Vb:'sGravensteyn, Leiden 1990, p. 400, afb. 1 (als toegeschreven aan Maerten van Heemskerck); M. Boers, 'De schilderijenverzameling van baron Willem Vincent van Wyttenhorst, Oud Holland 117 (2004), 181-243, i.h.b. p. 225, 240, nr. 65, met afb. (als Maerten van Heemskerck)Beschrijving: goudkleurig kapje, zwart kostuum met opstaande boord (met wit pijpkraagje) en drie rijen knopen, korte mouwen en lange witte ondermouwen, de handen bijeen, in de linkerhand een handschoen.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2009-07-07; Laatste wijziging: 2016-05-26

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?