Mainmenu
164790
1 / 1

Adriaan de Lelie

De kunstgalerij van Josephus Augustinus Brentano te Amsterdam
Amsterdam, Rijksmuseum, inv./cat.nr. Sk-A-4122
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
Vorm/maten
liggende rechthoek 64.5 x 84.30 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Adriaan de Lelie
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1770 - 1820
active
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de collectie portret-iconografie RKD.
40803
Identificatie gebaseerd op
achterschrift; herkomst; vererving
Opmerking portret
Voortekening IB 40803.Van de 18 personen (allen ten voeten uit) in de kunstgalerij van Brentano diens schilderijen bekijkend, zijn slechts een aantal personen geidentificeerd: de groep in het midden, de groep rechts, een vrouw en de twee kinderen links (opschrift achterzijde). De vrouw in de middelse groep zoud mevrouw Obes zijn, de zittende man achterin haar echtgenoot. Bionda (Bulletin Rijksmuseum 34, p.144) lijkt het iets waarschijnlijker dat het hier de portretten betreft van Maria Catharina Carli (nicht van Brentano) en haar chtgenoot Paulus Antonius Nicolai. De twee mannen en de vrouw van de linker groep zijn niet geidentificeerd, maar Bionda noemt hier voorzichtig de namen van Bernardus Carli met echtgenote en Carlo Thomaso.Ook de schilderije op het portret zijn gedeeltelijk geidentificeerd, zie ook hiervoor Bionda in Bulletin Rijksmuseum 34.Herkomst: vererfd naar Brentano's nicht Maria Catharina Carli; coll. Theresia van Achtienhoven (1795-1845); vererfd naar F.J.M. van Wayenburg, Eindhoven, door hem in 1966 overgedaan aan het Rijksmuseum (inv.Sk-A-4122).Literatuur: cat. schilderije Rijksmuseum, 1976, p.342 nr.A4122 met afb. (met lit.); R.W.A. Bionda, "De Amsterdamse verzamelaar J.A. Brentano [...]", bull. Rijksmuseum 34 (1986), p.1357-137,143, afb.2; N. Middelkoop e.a., Kopstukken 1600-1800, 2002, cat. nr. 103 met kleurafb. (met lit.); J. Heijenbrok en G. Steenmeijer, 'Meer dan Welgelegen: Abraham van der Hart en de familie Hope', Bulletin KNOB (2008), p. 194-211, i.h.b. p. 204 en afb. 12 (kleur)Beschrijving: middelste groep v.l.n.r.: Brentano, schilderij tonend aan de beide anderen, gepoederd pruikje, bruinkostuum; Carli? kijkend naar het schilderij, gepoederd kapsel, gedecolleteerde roze japon; Achtienhoven, rechter hand wijzend naar schilderij, rotting in linker hand,gepoederd pruikje, grijsgroen kostuum.Rechter groep v.l.n.r. De Lelie, zittend bij schildersezel waarop een schilderij, schilderij in de handen, gepoederd pruikje, grijs kostuum; Kuyper, staande achter De Lelie, rechter hand wijzend naar schilderij op ezel, gepoederd pruikje, bruin kostuum; Kamphuijsen, geheel rechts staand en gedeeltelijk afgewend, linker hand gebarend naar rechts, zwart kostuum, zwarte hoed.Op de voorgrond een knielende figuur bij een schilderij.Links een groepje van 8 staande personen en een hond, de tweemeest rechts figuren zijn Van Wayenburg met gedecolleteerde grijze japon en haar dochtertje Van Achtienhoven met wit jurkje en rechts het zoontje in donker kostuum met grote kraag.Rechtsachter N1colai?, zittend bij de muur, bruingrijze rok met blauwgrijze broek.Linksachter een man die een schilderij aan de muur ophangt/erafhaalt.Op de achtergrond links een muur met deur, in het midden een wand vol schilderijen, rechts een raam, beschilderd plafond.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2009-07-07; Laatste wijziging: 2021-12-20

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?