Mainmenu
208164
1 / 1

Rembrandt of atelier van Rembrandt

Oude man in een interieur met wenteltrap, 1632 gedateerd
Paris, Musée du Louvre, inv./cat.nr. 1740
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

pendant

It has been thought that this painting was the companion piece of the "Old man in an interior with winding staircase" from the Musée du Louvre. Since 1748 the paintings have been considered as pendants and were bought and sold as such. Nowadays art historians differ in opinion about the issue. The members of the RRP do not consider both paintings as pendants (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-, vol. 2 (1986), no. C51). However, Foucart mentiones the possibility that the paintings are pendants (Foucart 2009, p. 213).
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
Vorm/maten
liggende rechthoek 28,2 x 34,4 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Rembrandt
of atelier van Rembrandt
In the art-historical literature there were no doubts about Rembrandt's authorship of the painting until 1986. In that year the members of the RRP regarded the painting as a work from the studio of Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-, vol. 2 (1986), no. C51). However, Foucart remained convinced it was an autograph work by Rembrandt (Foucart 2009, p. 213). After studying a new infrared photograph of the painting in 2011 the members of the RRP reconsidered their earlier attribution and stated that the photograph "does give sufficient insight into its technique, execution and quality to raise afresh the possibility of its authenticity" (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-. vol. 5 (2011), p. 196-197). In the last volume of the Corpus, the painting is listed as by Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-, vol. 6 (2015), no. 86).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1632 gedateerd (1632)
The date has also been read as 1631 or 1633 (Foucart 2009, p. 213).
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2011-06-14; Laatste wijziging: 2018-05-02

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?