Mainmenu

navolger van Rembrandt of toegeschreven aan Rembrandt

Christus, ca. 1656
Cambridge (Massachusetts), Fogg Museum, [..]
navolger van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 1001230954
Afmetingen: 522x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
navolger van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000370357
Afmetingen: 823x1024 pixels
License undetermined
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 25.5 x 20.4 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • inscriptie verso: 5[0?] / IH
    White paint, hand written
  • sticker verso
    Sticker on the back: illegible, has been varnished or painted over
Huidige toeschrijving
navolger van Rembrandt
of toegeschreven aan Rembrandt
In art-historical literature, there is no consensus as to whether this work is an autograph Rembrandt or not. It is part of a series of several other heads of Christ in possession of different cultural institutions, some of which are attributed to Rembrandt and some to his followers (see De Witt/Ducos 2011, no. 39; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 217a and b).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1656 (1645 - 1658)
The work was first mentioned in art historical literature in 1965, on the occasion of the work’s acquisition by the Fogg Art Museum. Slive then dated the work to the late 1640s, comparing it to six other similar studies of Christ which he dated to the same period (Slive 1965A, p. 38). Bauch disagreed and dated the painting to c. 1655, whereas Gerson agreed with Slive’s dating of the late 1640s (Bauch 1966, no. 213; Gerson 1968, no. 322; Bredius/Gerson 1969, no. 624A). Dendrochronological research during the late 1970s by Bauch and Eckstein revealed a more likely date of 1655 or later (Slive 1978, p. 458; Tümpel 1986, no. 79), but nevertheless the painting has been dated to 1648-52 on many occasions (Schwartz 1984, no. 319; Mortimer/Klingelhofer 1985, no. 191; Sutton 1986, p. 42; Bowron 1990, no. 123; Keyes 2004, p. 176-179). More recently, De Witt and Ducos stated that based on dendrochronology the earliest possible date is 1652, but a more likely date is the second half of the 1650s (De Witt/Ducos 2011, no. 39). The Fogg Art Museum currently dates the work around 1656 (see the online catalog).
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2013-01-21; Laatste wijziging: 2021-12-14

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?