Mainmenu
233353
1 / 1

atelier van Rembrandt of omgeving van Rembrandt

Borststuk van een oude vrouw, ca. 1628
New York City, The Leiden Collection, [..]
Bredius 1935, no. 64
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
baltic oak
The panel for this painting derived from the same tree as the one used for the Self Portrait with gorget and beret of the Indianapolis Museum of Art, Indianapolis (RKD Images no. 30168) (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), p. 653).
The painting was made on top of another painting, depicting a man with a broad hat and a staff (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1989), no. C 42; online collection catalogue, accessed 2017-04-17).
Vorm/maten
staande rechthoek 35,5 x 29,1 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
atelier van Rembrandt
of omgeving van Rembrandt
Verworpen toeschrijving
Rembrandt
This painting was always regarded as an authentic Rembrandt, until doubted in 1982 by the RRP. They stated that this painting is an imitation, based on an etching which was formerly attributed to Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. C 42). In 2001 Van de Wetering attributed the painting to an anonymous follower of Rembrandt, who also painted 'Travellers resting' in the Mauritshuis, The Hague (RKD Images no. 2930) and 'A Man seated reading at a Table in a Lofty Room' in The National Gallery, London (RKD Images no. 208189) (Wetering e.a 2001, p. 78-79, no. 64). In 2016 Schnackenburg proposed an attribution to Jan Lievens (Schnackenburg 2016, no. 71). Bijl tentatively attributed it to Dirck Lievens in 2017 (Dickey 2017, p. 173, no. 7.4). The Leiden Collection lists this painting as studio of Rembrandt (online collection catalogue, accessed 2017-04-17).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1628 (1627 - 1629)
According to the RRP this painting was made in the second half of the 17th century at the earliest (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. C 42). Since 2001 this painting has generally been dated around 1628 (Wetering e.a 2001, 64; Vogelaar/Korevaar/Janssen 2005, no. 8; online collection catalogue, accessed 2017-04-17).
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2013-03-04; Laatste wijziging: 2020-04-23

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?