Mainmenu
233354
1 / 1

Rembrandt

Borststuk van een jonge man, ca. 1660
Baltimore (Maryland), Baltimore Museum of Art, [..]
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
doek, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 81,3 x 68,7 cm
Only along the left edge cusping is clearly visible; there is a total absence of cusping on the top, bottom, and right side of the canvas. When looking at the spatial composition of the work, not much can be missing on the edges. Van de Wetering suggested as an explanation for the cusping on only one side that Rembrandt used a fragment of a probably much larger piece of linen for this work (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 280). In 1893, Michel described the work as 'rounded at the top' ("cintrée du haut", Michel 1893, p. 555). During the restoration in 1972 they found that the upper left and right corners of the canvas had been added to restore the painting to its rectangular shape, and did not belong to the original canvas (Silberfeld 1972, p. 41-49; Blankert/Blokhuis 1997, no. 18)
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • gesigneerd en gedateerd rechtsmidden: Remban [sic] / f 1660
    The [dt] are probably missing due to some minor cropping of the work. The same conspicuous spelling mistake - the omission of the second 'r' - is found in the Half-lengt figure of a woman ("Hendrickje") in the Städel Museum in Frankfurt from c. 1660; it is unclear what this signifies. Tests have demonstrated that the signature was unquestionably part of the original painting (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 280).
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Verworpen toeschrijving
navolger van Rembrandt
Since the work was first mentioned by Smith in 1836 it was considered an autograph Rembrandt until Gerson doubted this attribution in 1969 (Smith 1829-1842, vol. 7 (1836), no. 379; Bredius/Gerson 1969, no. 124). Since then, the work was excluded from the Rembrandt canon (Sutton 1986, p. 5) until the nineties. Slatkes thought the work to be partly autograph (Slatkes 1992, no. 304), and Blankert reattributed the work entirely to Rembrandt, arguing that the rejection of this attribution by previous scholars was mainly caused by the fact that they had seen the work before it was cleaned and restored (Blankert/Blokhuis 1997, no. 18). Van de Wetering and the Baltimore Museum of Art agree with this attribution (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 280; online collection catalog BMA, inv. no. 938.206)
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1660 (1658 - 1662)
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2013-03-04; Laatste wijziging: 2019-05-08

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?