Mainmenu

Gabriel Metsu

Man en vrouw zittend bij een virginaal, ca. 1664-1666
London (England), National Gallery (London), [..]
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 38.4 x 32.2 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Gabriel Metsu
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1664-1666 (1664 - 1666)
Waiboer 2012
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • geïnspireerd op
    Johannes Vermeer, Het concert
    Metsu adopted the subject of a musical company, in particular the motif of a woman seated at a keyboard instrument, the use of full-length figures, the two paintings – one with figures and the other a landscape – on the wall in the back and a tabletop with a pulled back Oriental rug and a violin on it in the foreground. (Waiboer 2012, p. 120-121)

  • geïnspireerd op
    Johannes Vermeer, Vrouw gezeten aan een virginaal, met een man
    Metsu adopted the subject of a musical company consisting of a man and a woman, in particular the motif of a woman at a virginal and her suitor, the motif of the virginal standing against the back wall parallel to the picture plane, the floor with black and white tiles, the table with a Persian rug in the right foreground, the presence of a painting in a black frame on the back wall, the use of full-length figures and elements of the palette such as the red, blue, white and black accents. (Waiboer 2012, p. 120-121)

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Eglon van der Neer, Citerspelende vrouw bij een virginaal in gezelschap van een man
    Van der Neer adopted the subject of a woman seated at a harpsichord, with a man holding a wineglass. The dominent red in the woman's costume is also derived from Metsu. Technical examination shows that Van der Neer's male figure formerly held a violin, which was overpainted by Van der Neer later on. Metsu depicted a violin on the table in the foreground. (as observed by E. Schavemaker)

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2014-05-27; Laatste wijziging: 2022-08-03

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?