Mainmenu

Pieter de Hooch

Vrolijk gezelschap met een trompetspeler in een voornaam interieur, ca. 1670
Brussels, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten [..]
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

pendant

Sutton 1980
Drager/materiaal
doek, olieverf
Vorm/maten
liggende rechthoek 99 x 113 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Pieter de Hooch
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1670 (1669 - 1671)
Sutton 1980
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • geïnspireerd op
    Eglon van der Neer, Elegant gezelschap in een interieur
    De Hooch adopted the subject of an amourous couple, with a cavalier holding a glass and seated at a table with an Oriental rug, grabbing a standing woman's hand. He also adopted the use of multiple full-length figures, interior elements such as the tiled floor and the fireplace on the left, as well as the motif of the dog interacting with the people. (as observed by E. Schavemaker)

  • geïnspireerd op
    Frans van Mieris (I), Herbergscène
    De Hooch adopted the use of full-length figures, the head motif of a seated soldier pulling a standing woman towards him, the tavern setting, the merry atmosphere full of alcohol and flirts. (Naumann 1981, vol. 1, p. 57)

  • geïnspireerd op
    Jacob Ochtervelt, Vrolijk gezelschap in een interieur
    De Hooch adopted the subject of a merry company, and the use of full-length figures. He specifically emulated the man holding a trumpet and the man holding up a wineglass, the agitated dog, the triangular composition of the figure group, the paintings in the background, the warm colors dominated by red, silver and yellow hues, and the marble floor with dark and white tiles. (as observed by E. Schavemaker)

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2014-06-23; Laatste wijziging: 2018-03-07

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?