Mainmenu

Frans van Mieris (I)

Elegant gezelschap in een interieur, 1675 gedateerd
Florence, Galleria degli Uffizi, inv./cat.nr. P [..]
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 51,8 x 40,2 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Frans van Mieris (I)
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1675 gedateerd (1675)
Vervaardigd in
Leiden
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • geïnspireerd op
    Caspar Netscher, Virginaal spelende vrouw en een zanger
    Van Mieris adopted the subject of an elegant musical company, the use of full-length figures, the rich classicist setting, the motif of a standing female figure dressed in satin, and the table in the right hand foreground as repoussoir. (Wieseman 2002, p. 65)

  • geïnspireerd op
    Caspar Netscher, Musicerend gezelschap
    Van Mieris adopted the subject of an elegant musical company, the use of full-lenght figures, the rich setting, the lapdog, the lute and compositional elements such as the motif of a standing and a seated female figure. (Wieseman 2002, p. 65)

  • geïnspireerd op
    Caspar Netscher, Musicerend gezelschap
    Van Mieris adopted the subject of an elegant musical company, the use of full-length figures, the rich classicist setting, the chair in the left hand foreground as repoussoir, the bas-relief in the background, compositional elements and the motif of a bottle placed on a table. (Wieseman 2002, p. 65)

  • geïnspireerd op
    Caspar Netscher, Kaartspelend gezelschap in een interieur
    Van Mieris adopted the subject of an elegant company in a rich interior, the use of full-length figures, the composition in general, the pose of the standing female figure and motifs such as the chair on the left and the dog. (as observed by A. Waiboer)

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Eglon van der Neer, Elegant paar in een loggia
    Besides the use of full-length figures, Van der Neer adopted several other motifs from Van Mieris's painting: the standing female figure holding up the hem of her dress, the female figure seated at a very low chair, the servant carrying a silver dish, a monkey on the right hand side, a draped curtain as repoussoir and a classicist arched doorway leading to a vaulted hallway. (as observed by E. Schavemaker)

Herkomst
Gemaakt in opdracht van
Medici, Cosimo III de'
commissioned by Cosimo de'Medici's agent in Amsterdam, F. Feroni, 1673 (Naumann 1981)
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2014-09-16; Laatste wijziging: 2020-04-09

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?