Mainmenu
282833
1 / 1

Peter Vos (1935-2010)

Voorkant brief aan Willem den Ouden in Bretagne, 25 juli 1956
Private collection
Object gegevens
Objectcategorie
tekening
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.
Drager/materiaal
papier, pen in zwart
onderdeel van twee dubbele stroken papier
Vorm/maten
liggende rechthoek 105 x 135 mm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • annotatie midden: Dear Jackie,/ Hoe is het? Hard gewerkt? Als je zoveel ,,zonneschijn” hebt gehad, als wij hier, zijn het allemaal gewassen tekeningen geworden. Hier is het bar tenminste. Ik werk vrij hard en heb o.a. een zelfportret als centauer en een omslag voor de pocketuitgave van mijn biografie gemaakt. Dus u ziet…/ Nico en ik zijn in Maastricht overigens met onze neuzen in de boter gevallen. We hebben wel drie dagen lang hard moeten werken, maar we hebben heerlijk gegeten en gedronken. Dinsdag waren we er al en zaten plannen te maken. Maar toen we Woensdagmiddag nog niet begonnen waren, keek ,,Boto”, zoals ze ’m daar noemen, toch wel zuinig. We hadden n.l. wèl enorm veel gevroten. Even gek keek hij toen ik de eerste kamer alleen met katten ging bevolken. Nee zeg, gekke mensen is toch veel leuker, maar ik heb ’m maar laten kletsen en ’t is best geworden. De grote practijkkamer mochten we helemaal beschilderen (en ’t waren lekker harde gladde muren, waarop de verf toch goed pakte). Nico beschilderde de Bourgognebar op de hem eigen manier… Rood (effe achteruit lopen). Nee, toch maar Blauw. Een avond ging Boto naar bed en kregen we een fles Bourgogne en twee glazen, omdat we door wilden werken. In de prachtige Louis-(weet ik niet meer hoeveel)-kamer met Kochs, waar we aten gebeurde iets ergs, wat niemand gemerkt heeft. Een meisje, dat naast mij zat vroeg, of ik wat op kon schuiven (Boto zat naast me). En toen zei ik: ,,Nee, ik kan niet; ik zit naast een POOT.” Gelukkig wist hij niet, wat dat óók kon betekenen./ Op Rembrandt’s verjaardag heeft in de Westerkerk ,,ome Charles” een pracht van een rede gehouden, mooi opzwepend. Hij zei dingen dubbel en struikelde soms, maar toch was ’t menselijker dan de historische rede van Prof. Weet ik veel en ’t gladde inleidingswoordje van d’Ailly. Ik wou dat je ’m gehoord had. Kokoschka was trouwens ook zeer de moeite waard. Hij begon in het Engels maar ging van emotie na enkele zinnen in het Duits verder./ Ik heb voor Elzevier ’n toneelbeschouwing geïllustreerd en zocht dus vol verwachting ’t pas verschenen jeugdnummer na. Ik vond twee heel kleine gereproduceerde plaatjes in een klein artikel, die ik na enige tijd als mijn tekeningen herkende, ook al, omdat ik zo onder de indruk was van Jan Makkes’ tekeningen, over de Velsertunnel, die een hele bladzij in beslag namen… Ik laat me ook van de Academie aftrappen!!/ Nou Wil, ’t beste en werk ze/ [getekende P.]/ P.S. Groeten van Paul. We zijn gisteren naar Jacques Tati geweest. Er is hier niemand meer; behalve dan zij, over wie ik de hele brief m’n mond had willen houden. (Maar het gaat niet.) Ik had m’n regenjas bij haar laten hangen en nu heeft ze hem teruggebracht met een lusje eraan gemaakt!!!
    handwritten in black ink
Huidige toeschrijving
Peter Vos (1935-2010)
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
25 juli 1956 (1956-07-25)
Vervaardigd in
Bretagne (regio)
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2017-02-09; Laatste wijziging: 2017-02-13

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?