Mainmenu
1 / 1

Rembrandt

Zelfportret als Zeuxis, ca. 1662-1663
Cologne, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation [..]
Bredius 1935, no. 61
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
doek, olieverf
The upper corners of the canvas were at some point in time removed and were later replaced(Bredius/Gerson 1969, no. 61; Schaefer/Pilz/Von Saint-George 2011, p. 285-323).
Vorm/maten
staande rechthoek 82,5 x 65 cm
Blankert has suggested that the painting was originally much larger, largely based on a painting with the same subject by Arent de Gelder [RKD Images no. 3715] (Blankert 1973, p. 32-39). This idea was rejected by the RRP. They stated that "no more than about 10 cm can be missing on either side". The image of the woman would have been shown more completely, but the painting would not have approached the dimensions of the painting by Arent de Gelder (Corpus of Rembrandt paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 25). Based on the cusping of the canvas, Schaefer, Pilz and Von Saint-George argued that the painting could originally have measured 100 x 69 cm minimally to 119 x 85 cm maximally (Schaefer/Pilz/Von Saint-George 2011, p. 285-323).
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1662-1663 (1660 - 1669)
In the art-historical literature, the painting is dated variously but always in the 1660s. Most earlier authors date the painting to the late 1660s (see for instance: Eisler 1927, p. 102; Wright 1982, p. 45, no. 59; Tümpel 1986, no. 177; Slatkes 1992, no. 269; Vergara/Posada/Westermann 2008, no. 40). In most cases this is probably based on the idea that the painting refers to Rembrandts mortality, "his awareness of his approaching end" (Schwartz 1984, ill. 424; Corpus of Rembrandt paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 25). Based on stylistic grounds others date the painting to the early 1660s (see for instance: Amsterdam 1932 (Rembrandt), no. 38; Erpel 1967, no. 106; Weststeijn 2008, ill. 88). Nowadays the painting is generally dated c. 1662 or c. 1663 (Corpus of Rembrandt paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 25; Bikker/Schapelhouman/Krekeler 2014, cat. no. 20, online supplement p. 17; Corpus of Rembrandt paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 302).
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de collectie portret-iconografie RKD.
32411
Identificatie gebaseerd op
resemblance
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2000-03-28; Laatste wijziging: 2020-04-22

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?