Mainmenu

Rembrandt

Zelfportret, ca. 1655
Vienna, Kunsthistorisches Museum, inv./cat.nr. 414
Bredius 1935, no. 49
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 1001230940
Afmetingen: 538x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer IB00061217
Afmetingen: 1764x2122 pixels
License undetermined
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000063108
Afmetingen: 650x568 pixels
License undetermined
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000063055
Afmetingen: 650x568 pixels
License undetermined
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
The wood is identified as walnut. The panel displays a series of cracks. A second panel of equal thickness with cradling is glued to the back. The cradle was renewed in 1942 (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13).
Vorm/maten
staande rechthoek 48.9 x 40.2 cm
Unlikely that these are the original dimensions of the painting. The head is set in an unusual narrow frame, compared to other self portraits by Rembrandt and there are saw marks along the lower edge unusual for works on panel by Rembrandt. A reason for reducing the size could be the many cracks in the support. The reduction in size must have taken place prior to 1783, when Von Mechel mentioned the painting in his catalog in its present dimensions (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13).
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur linksboven: Rembrandt.f
    The signature is partly located on an overpainting applied to a crack in the panel in the left upper corner. This has led the authors of the Corpus of Rembrandt Paintings to conclude that the signature is false. They suggest that the signature was later added in this unusual place to replace an original one that may have been lost when the painting was reduced. The type of letters used exclude the possibility that it was copied from an original signature (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13).
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1655 (1652 - 1658)
In art historical literature, the painting was variously dated to 1664 (Smith 1829-1842, vol. 7 (1836), no. 222); 1665 (Hofstede de Groot 1907-1928 (German edition), vol. 6 (1915), no. 581). Since Bredius dated the painting to 1657 (Bredius 1935, no. 49), the painting has been dated to c. 1657 (Bauch 1955, no. 326; Gerson 1968, no. 324; Tümpel 1986, no. 171; Wenen 1991, no. 414); 1657-1659 (Slatkes 1992, no. 262); c. 1655 (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13). Dating the work to the second half of the 1650s is based on comparison with physiognomical features in other self portraits from the same period (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13).
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de collectie portret-iconografie RKD.
61217
Identificatie gebaseerd op
resemblance
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • als voorbeeld gebruikt voor
    Anoniem
    Mahogany panel, 50 x 40 cm, signed "n[ach] Rembrandt"

    Present whereabouts unknown. Depicts the original in its already reduced state and reproduces damages to such an extent that it must be a relatively late copy (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), no. IV 13).

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Anoniem
    Signed "n[ach] Rembrandt"

    Nineteenth-century copy in a private collection in Bern, Switzerland (Wenen 1972, no. 414, p. 79)

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Siegwald Johannes Dahl
    Nineteenth-century copy in a private collection in Bergen, Norway (Wright 1982, no. 46)

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2000-04-03; Laatste wijziging: 2020-04-22

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?