Mainmenu
1 / 1

toegeschreven aan Rembrandt of atelier van Rembrandt

Zelfportret met een zwarte baret, ca. 1637
London, Wallace Collection, inv./cat.nr. P52
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
The panel of this painting comes from the same tree as the one used for the Self Portrait in the Gemäldegalerie in Berlin (RKD Images no. 29690).
painted on top of another painting depicting a woman (Ingamells 1985-1992, vol. 4 (1992), p. 287-289)
Vorm/maten
staande rechthoek met afgeronde bovenkant 63 x 50,7 cm
This painting was probably originally rectangular, taller and a little wider (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. C 96; Ingamells 1985-1992, vol. 4 (1992), p. 287-289).
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
toegeschreven aan Rembrandt
of atelier van Rembrandt
This painting was always regarded as an autograph Rembrandt until doubted by Gerson in 1968 (Gerson 1968, no. 237). In 1986 Tümpel listed the painting as studio of Rembrandt, which attribution was followed by the RRP (Tümpel 1986, no. A 68; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. C 96). In 2005/2006 the painting was reattributed to Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 4 (2005), p. 238-242; Brown 2006A, p. 60-61).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1637 (1634 - 1640)
In earlier art-historical literature this painting is generally dated c. 1634 (see for instance: London 1908, p. 120, no. 52; London 1968A, p. 258). Since 1989 this painting is generally dated c. 1637 (see for instance: Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. C 96; White 1999B, no. 48; Duffy/Hedley 2011, p. 347-348; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 154).
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de colletie portret-iconografie RKD.
115950
Identificatie gebaseerd op
resemblance
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2000-04-10; Laatste wijziging: 2018-05-02

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?