Mainmenu
1 / 1

toegeschreven aan Rembrandt

Zelfportret met zwarte baret en gouden ketting, 1654 gedateerd
Kassel (Hessen), Gemäldegalerie Alte Meister [..]
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

pendant

Drager/materiaal
doek, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 72 x 58,5 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • gesigneerd en gedateerd rechtsmidden: Rembrandt / f. 1654
  • resten van signatuur linksboven: Rembrandt f
    According to Von Sonnenburg, this signature is on a worn paint layer and thus could not belong to the original state of either the discarded or the final painting. He suggests that it was added when the original signature could no longer be read. According to the member of the Rembrandt Research Project the upper left signature cracked along with the paint layer on which it was applied and is just as worn as this layer. Consequently, they do not believe that the signature was added later (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-, vol. 4, no. IV 9).
Huidige toeschrijving
toegeschreven aan Rembrandt
Strong doubts as to Rembrandt's authorship of the present painting have been voiced in the recent Rembrandt literature. This issue is seriously complicated by the painting's turbulent material history (Corpus of Rembrandt paintings 1982-, vol. 4 (2005), no. IV 9). In de last volume of the Corpus of Rembrandt Paintings the painting is recorded as by Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-, vol. 6 (2015), no. 235a).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1654 gedateerd (1654)
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de colletie portret-iconografie RKD.
16657
Identificatie gebaseerd op
resemblance
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2000-04-17; Laatste wijziging: 2018-11-05

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?