Mainmenu
1 / 1

Rembrandt of atelier van Rembrandt

Portret van een vrouw, ca. 1633
Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, [..]
herkomst
verblijfplaats
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Fysiek verband
Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

pendant

Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
The middle plank of the panel comes from the same tree as a plank from the panel of Rembrandt's "Portrait of a man with baret and gorget" from the The Art Institute of Chicago [RKDImages no. 36167] (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 2 (1986), no. C 71).
Vorm/maten
staand ovaal 63,6 x 47,3 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur en datum rechtsmidden: Rembrandt.f: / .1633
    according to the RRP the signature and date are probably not authentic (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2016, vol. 2 (1986), no. C 71 and vol. 6 (2015), no. 87b)
  • opschrift op de achterzijde: No 760
    In old (seventeenth century?) handwriting (Klessmann 1983, p. 164)
Huidige toeschrijving
Rembrandt
of atelier van Rembrandt
This painting was always viewed as an autograph Rembrandt until doubted by Gerson in 1969. He proposed an attribution to a pupil of Rembrandt (Bredius/Gerson 1969, no. 338). Gerson's opinion was not followed by all art historians. Some of them remained convinced of an attribution to Rembrandt (see for instance: Klessmann 1983, p. 164). However, both Tümpel and the RRP regarded the painting as a studio work (Tümpel 1986, no. A 108; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 2 (1986), no. C 71). In the latest volume of the Corpus of Rembrandt Paintings the painting is reattributed to Rembrandt (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 2 (1986), no. 87b).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1633 (1633)
Although both signature and date are not considered to be authentic by all art historians, a date around 1633 seems plausible (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 2 (1986), no. C 71).
Voorgestelden
IB nummer
Nummer gerelateerd aan de collectie portret-iconografie RKD.
23383
Identificatie gebaseerd op
inscription on the back
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2000-06-26; Laatste wijziging: 2019-11-25

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?