Mainmenu

toegeschreven aan Rembrandt

Portret van een man met een hoed in zijn handen, ca. 1639/1640
Los Angeles (California), Armand Hammer Museum, [..]
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 1001219597
Afmetingen: 570x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000068416
Afmetingen: 1853x2245 pixels
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000068417
Afmetingen: 650x568 pixels
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000068418
Afmetingen: 650x568 pixels
toegeschreven aan <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000068419
Afmetingen: 650x568 pixels
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
Oak panel according to a report by restorer William Suhr (New York, dated 19 June 1967) but according to the authors of the RRP the panel is more likely to be poplar wood (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 130).
Vorm/maten
staande rechthoek 79.5 x 69.4 cm
possibly slightly reduced on the right (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 130)
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur rechtsonder: Rembrandt
    According to the authors of the RRP, the absence of an 'f' for 'fecit' and a date is unusual. The signature is of doubtful authenticity and is a possible replacement of another one that was lost when the panel was reduced (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 130).
Huidige toeschrijving
toegeschreven aan Rembrandt
In art-historical literature, the work was accepted as an autograph Rembrandt by several authors (Bode/Hofstede de Groot 1897-1905, vol. 8 (1905), no. 570; Rosenberg/Valentiner 1909, p. 217; Hofstede de Groot 1907-1928, vol. 6 (1915), no. 571; Rosenberg 1948, vol. 1, p. 248; Bauch 1966, no. 379; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 130), while others omit the work entirely in their surveys of Rembrandt’s oeuvre (for example Bredius 1935, Gerson 1968, Schwartz 1984, Tümpel 1986). Currently the work fully accepted as an autograph Rembrandt by the Armand Hammer Museum and the RRP (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 167).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1639/1640 (1637 - 1640)
In early literature the work is dated 1637, based on an inscription supposedly seen on the panel (Hofstede de Groot 1907-1928, vol. 6 (1915), no. 571; Rosenberg/Valentiner 1909, p. 217). Currently no trace of this can be found and a date of c. 1639/1640 is proposed, based on stylistic comparison and the fact that the panel is part of a batch of poplar panels Rembrandt used between 1639-1641 (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 167). The Armand Hammer Museum still dates the work to ca. 1637 (online catalog Armand Hammer Museum).
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Ingevoerd op: 2000-08-28; Laatste wijziging: 2017-06-01

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?