Mainmenu
1 / 1

atelier van Rembrandt en Rembrandt of atelier van Rembrandt vrij naar Rembrandt

Het offer van Abraham (Genesis 22:10-12), 1636 gedateerd
Munich, Alte Pinakothek, inv./cat.nr. 438
atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> en <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> vrij naar <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> en <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> vrij naar <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
doek, olieverf
The canvas comes from the same bolt as the canvases of Rembrandt’s "Belshazzar's feast" (RKD Images no. 48717) and Rembrandt’s Minerva of 1635 (RKD Images no. 47937) (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 2 (1986), p. 28 and vol. 3 (1989), no. A 108, copy 2).
Vorm/maten
staande rechthoek 195 x 132,3 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur en datum onder, rechts van het midden: Rembrandt. verandert. En overgeschildert. 1636
    There are differences of opinion on the interpretation of the in-scription (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 108, copy 2; Dekiert 2004, p. 48-54, 57-59).
Huidige toeschrijving
atelier van Rembrandt
en Rembrandt
of atelier van Rembrandt
vrij naar Rembrandt
In the earlier art-historical literature this painting was regarded as an autograph Rembrandt (see for instance: Hofstede de Groot 1907-1928, vol. 6 (1915), no. 8). Since 1935 this painting has generally been considered as a work by a pupil of Rembrandt, reworked by the master himself (see for instance: Bredius 1935, under no. 498; Brown/Kelch/ Van Thiel 1991, p. 182; Geneviève et al. 2003, no. 44) or a work solely made by a pupil of Rembrandt (see for instance: Rutgers/Rijnders 2014, p. 91-92; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), under no. 136). Different suggestions for the identification of this pupil have been made: Lievens (Wessem 1956, p. 6), Flinck (see for instance: Regteren Altena 1957, p. 122; Von Moltke 1965, p. 66, no. 6; Middelkoop et al. 2017, p. 25) and Bol (Brown/Kelch/ Van Thiel 1991, p. 182). In the online collection catalogue of the museum, the painting is listed as studio of Rembrandt and reworked by Rembrandt (online collection catalogue, accessed 2018-09-19).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1636 gedateerd (1636)
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • vrij naar
    Rembrandt, Het offer van Abraham (Genesis 22:10-12)
    the copy diverges somewhat from the prototype, such as the direction of the angel, the addition of a tup and the use of colours (Rutgers/Rijnders 2014, p. 91)

  • verwant aan
    Rembrandt, Het offer van Abraham
    This drawing is usually regarded as a preparatory sketch for the painting with the same subject which is now in the Hermitage (RKD Images no. 40898) (see for instance: Royalton-Kisch 2010, no. 10). In 2015 Van de Wetering argued that this drawing is the preparaory sketch for the painting of The sacrifice of Abraham, kept in Munich (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), under no. 136).

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2002-02-25; Laatste wijziging: 2018-10-09

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?