Mainmenu
1 / 1

Rembrandt

Simson bedreigt zijn schoonvader (Richteren 15:1-3), 163(5) gedateerd
Berlin, Gemäldegalerie (Staatliche Museen zu [..]
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
doek, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 158,5 x 130,5 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • gesigneerd en gedateerd rechtsmidden: Rembrandt.fv.163(.)
    Following the date on the two prints after the original painting by Georg Friedrich Schmidt (1712-1775) and Daniel Berger (1744-1824), the date on the present painting should be read as "1635" (Claudia Laurenze-Landsberg and Katja Kleinert, reserach project Berlin Gemäldegalerie).
  • verzamelaarsmerk op de achterzijde: Königliche Museen Berlin
    On the backside: red seal with the Prussian eagle with a sceptre and the inscription "Königliche Museen Berlin" (in use approx. 1877-1918).
  • etiket op de achterzijde: "53L/40"
    On the backside: textile tape, handwritten in black: "53L/40"
  • etiket op de achterzijde: LK.16, Gestell 3 / unten, - c -
    On the backside: paper attached to the back of the painting from when the work was stored in the Museum Island’s air-raid shelter (at the north wing of the Deutschen Museum, now Pergamon Museum) from September 1941 until September 1942: "LK.16, Gestell 3 / unten, - c -".
  • etiket op de achterzijde: [printed] Staatliche Museen Berlin – Gemäldegalerie / Inv.-Nr. / Kat.-Nr. [handwritten entry: at Inv.Nr.: Roman and Arabic numerals, divided by a diagonal line. At cat. no.: Arabic numerals and letters] I / 893,802, Simson bedroht s. Schwiegervater
    On the backside: label KFM: "[printed] Staatliche Museen Berlin – Gemäldegalerie / Inv.-Nr. / Kat.-Nr. [handwritten entry: at Inv.Nr.: Roman and Arabic numerals, divided by a diagonal line. At cat. no.: Arabic numerals and letters] I / 893,802, Simson bedroht s. Schwiegervater".
  • etiket op de achterzijde: [printed] STAATLICHE MUSEEN BERLIN / GEMÄLDEGALERIE KAT.-NR. [typewritten] 802, Simson droht seinem Schwiegervater
    On the backside: label KFM: "[printed] STAATLICHE MUSEEN BERLIN / GEMÄLDEGALERIE KAT.-NR. [typewritten] 802, Simson droht seinem Schwiegervater".
  • etiket op de achterzijde: Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz / GEMÄLDEGALERIE BERLIN / Kat. Nr. [with typewriter] 802, Rembrandt, Simson bedroht seinen Schwiegervater
    On the backside: pre-printed inventory label with framing and horizontal line: "Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz / GEMÄLDEGALERIE BERLIN / Kat. Nr. [with typewriter] 802, Rembrandt, Simson bedroht seinen Schwiegervater"; Dahlem, from 1990
  • nummer op de achterzijde: I. 893
    On the backside: inventory number of 1833 stencilled on in black "I. 893" (stencil: Altes Museum).
  • nummer op de achterzijde: [...]288
    On the backside: handwritten in white chalk: "[...]288"
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
163(5) gedateerd (1635)
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • als voorbeeld gebruikt voor
    possibly studio of Rembrandt, Simson bedreigt zijn schoonvader (Richteren 15:1-3)
  • als voorbeeld gebruikt voor

    "Rembrand, Der Prinz von Geldern ohne Rahmen nach Rembrand" (see: Ketelsen/Von Stockhausen/Fredericksen 2002, vol. 2, p. 1317)

    This copy was part of the collection of Georg Friedrich Schmidt (1712-1775), sold on 22 November 1775 (Rainer 1987, p. 122, note 5).

  • als voorbeeld gebruikt voor

    signed and dated 1871

    sale J. Fischer, Vienna, 5-9 May 1836, no. 854 (Getty Provenance Index, Description of Sale Br-1265)

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Jakob Schlesinger
    oil on canvas; 159 x 131 cm, between 1840 – February 1844; provenance: until 1891 in the collection of the picture gallery of Sanssouci Potsdam; from 1929 in the collection of House of Hohenzollern; in 1937 in the collection of Schloss Schedt (L. Böer, Führer durch Schwedt. Schloß. Stadt. Umgebung, Schwedt 1937, p. 21, room 132)

    In 1840 Friedrich IV re-claimed the paintings to restore the original hanging in the picture gallery in Sanssouci Potsdam. After negotiations it was decided that instead of transferring the paintings to Potsdam restorer Johann Jakob Schlesinger would make five copies, including the present painting (Eckardt 1974, p. 294, no. 385; Geismeier 1995, p. 15; Stehr 2011, p. 37, fig. 20, p. 148).

  • als voorbeeld gebruikt voor

    oil on canvas; 156.3 x 130.8 cm; provenance: collection Richard Plantagenet Temple Nugent Brydges, Duke of Buckingham and Chandos; sale Stowe House, Christies London, 15 August 1848, no. 406 (Lugt no. 19122); collection Snare of Reading, England, 1848; collection J. Booth, Glendon Hall, Kettering, England, 1848-1916 (Waagen, Art Treasures, 1854, vol. 3, p. 462); Central Picture Galleries, New York, USA, 1954; collection Walter P. Chrysler, Jr; his sale, Sotheby’s New York, 1 June 1989, no.44; current location unknown

  • als voorbeeld gebruikt voor

    oil on canvas; 156 x 130 cm; provenance: collection Duke of Hamilton, Hamilton Palace (Waagen 1854, vol. 3, p. 308, 462); his sale, Christie's London, 17-20 June 1882, lot 1034; current location unknown

  • als voorbeeld gebruikt voor

    oil on canvas; 160 x 132 cm; provenance: collection Herbert Wilkens (according to a label on the reverse); anon. sale Genf, 21-23 March 1972, no. 27 (as Antoine Pesne); private collection Stockholm; anon. sale, Sotheby's Londen, 10 December 2009, no. 133; current location unknown

  • als voorbeeld gebruikt voor

    oil on canvas, 101.6 x 76.2 cm; provenance: Anon. sale, Bonhams & Butterfields, San Francisco, 16 May 2007, no. 32; current location unknown

  • in prent gebracht door
    Georg Friedrich Schmidt, Simson bedreigt zijn schoonvader (Richteren 15:1-3)
    The print reproduces the painting in reverse, leaving out the Moors, possibly because the presence of the two Moors is in contradiction with the history of the prince of Geldern (the former title of the print; see: Von Heinecken 1768-1769, preface b). An important feature is that is shows on the front pilaster the date 1635 placed under the signature instead of beside it as in the painting. The etching shows the picture with its present framing (Corpus of Rembrandt paintings, vol. 3 (1989), no. A 109, 6. Graphic reporductions 1).

  • in prent gebracht door
    William Leader, Simson bedreigt zijn schoonvader (Richteren 15:1-3)
    The print reproduces the painting in reverse, leaving out the Moors.

  • in prent gebracht door
    Daniel Berger, 'Le Prinçe de Gueldre menaçant son pere'
    The print reproduces the scene in the same direction as the painting and includes the Moors.

  • in prent gebracht door
    François Basan
    etching; 1789-1797; 219 x 189 mm; British Museum inv.no. 1941,0327.11.112

  • in prent gebracht door
    Joachim Jan Oortman
    engraving inscribed: "dessiné par S. Le Roy – Gravé par Oortman / le Prisonnier en colere. / Gal. Napoleon"

    published in: Filhol, Galérie du Musée Napoleon VII, Paris 1810, fig 437; see: Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 3 (1989), no. A 109, 6. Graphic reporductions 4; Savoy 2011, CD: p. 289

  • in prent gebracht door
    Philippus Velijn, Arnoud Hertog van Gelder bedreigd door zynen zoon Adolf
  • in prent gebracht door
    Achille Réveil
    engraving; inscribed: "Rembrandt pinx"; 88 x 73 mm; Kupferstichkabinett SMB; location: Gal 8,5

    published in: Jean Duchesne, Etienne Achille Reveil, Musée de Peinture et de Sculpture ou Recueil des principaux Tableaux, Statues et Bas-Reliefs des Collections publiques et particulières de l’Europe. Destine et Gravé par Réveil; avec des notes descriptives, critiques et historiques par Duchnese Ainé, Paris 1829, vol. 5, between p. 350 and 351

  • in prent gebracht door
    Johannes Alexander Rudolph Best
    steel engraving; inscibed: "Rembrandt pinx. J. A. R. Best fc., Adolf van gelder zyn‘ vader bedreigende"; 97 x 77 mm

    published in: Geldersche Volks-Almanak voor het jaar 1842 (Gorissen 1982, p. 77, fig.7)

  • in prent gebracht door
    Albert Henry Payne
    engraving; inscribed: "Rembrandt pinx. A.H. Payne sc./ Duke Adolph of Geldern / Der Herzog Adolf von Geldern"; 150 x 117 mm

    published in: A. Payne, Die Königlichen Museen in Berlin. Eine Auswahl der vorzüglichsten Kunstschätze der Malerei, Sculptur, und Architektur der norddeutschen Metropole, dargestellt in einer Reihe der ausgezeichnetsten Stahlstiche mit erläuterndem Texte, Leipzig / Dresden 1855

  • in prent gebracht door
    William French
    engraving; inscribed: "Museum in Berlin. / Rembrandt pinxt. / W. French sc."; 148 x 120 mm

    published in: A. Payne, Die Königlichen Museen in Berlin. Eine Auswahl der vorzüglichsten Kunstschätze der Malerei, Sculptur, und Architektur der norddeutschen Metropole, dargestellt in einer Reihe der ausgezeichnetsten Stahlstiche mit erläuterndem Texte, Leipzig / Dresden 1855

  • in prent gebracht door

    engraving after a drawing by Ludwig Heine (active c. 1830); inscribed: "gemalt von Rembrandt – gedr. von M.G. Helmlehner – gez. von L. Heine"; 370 x 307 mm; Kupferstichkabinett, SMB inv.no. 989-139; location: W Gal 10/16

  • in prent gebracht door
    Carl Wildt
    lithograph; 1850-1860; 375 x 307 mm; British Museum inv. no. 1861,0518.1289

  • in prent gebracht door
    Isidore-Désiré Regnier
    wood engraving; inscribed: "I. regnier sc.Rembrandt. Simson zyn schoonvader bedreigende. 1635"; 208 x 151 mm; Salon (Paris) 1864, no. 2977

    print published in: Nederlandsche Almanak voor 1876/77 (Gorissen 1982, p. 78; McQueen 2003, p. 353)

  • in prent gebracht door
    Karl Palzow
    lithograph inscribed: "Paul Rembrandt pinx. C. Paltzow del."; 305 x 287 mm; print in Lithographischen Institutes of G. Eduard Müller in Berlin

    see: Gorissen 1982, p. 77, fig. 8

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2002-04-08; Laatste wijziging: 2018-10-23

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?