Mainmenu

Rembrandt

David speelt harp voor koning Saul, 1629/1630
Frankfurt am Main, Städel Museum, inv./cat.nr. [..]
Bredius 1935, no. 490
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 1001230952
Afmetingen: 522x650 pixels
Licentie onder PUB DOM
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
Afbeeldingsnummer 0000090668
Afmetingen: 650x568 pixels
License undetermined
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 62 x 50,1 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Verworpen toeschrijving
Salomon Koninck
In 1817 the painting was bought as a work attributed to Rembrandt from the collection of Sophia Franziska de Neufville-Gontard. In 1844, this attribution was doubted in the collection catalogue of the Städel Museum, and the work was attributed instead to Rembrandt’s studio, probably by Salomon Koninck (Passavant 1844, no 205; Krempel/Neumeister 2005-, vol. 1 (2005), p. 368). This attribution lingered (Van Dyke 1923, p. 112), but changed when some authors saw the work as an early Rembrandt, which is the prevailing opinion today (Bode 1881, p. 71; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. A 25; Krempel/Neumeister 2005-, vol. 1 (2005), p. 368).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
1629/1630 (1629 - 1630)
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
  • in prent gebracht door
    Willem van der Leeuw, David speelt harp voor koning Saul (1 Samuël 16:23 of 1 Samuël 18:10 of 1 Samuël 19:9)
    This print has been taken in the literature as a reproduction after Rembrandt's painting, but the members of the RRP proposed it is rather a print after a copy by an unknown artist, possibly Lievens according to Bauch (Bauch 1967B, p. 166; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. A 25).

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Anoniem
    canvas, 167 x 131 cm; fragment of a very large version on canvas, extending from David's head to halfway along Saul's left shoulder (Bauch 1967B, p. 165)

    With art dealer P. de Boer in Amsterdam in 1969. The authors of the RRP suggest that the etching by De Leeuw is made after this copy, which dates the latter to the 1630s. They disagree with Bauch's attribution of the work to Lievens, because they are of the opinion that it lacks any foundation (Bauch 1967B, p. 166; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. A 25).

  • als voorbeeld gebruikt voor
    after Rembrandt, Koning Saul
    Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 1 (1982), no. A 25

  • als voorbeeld gebruikt voor
    Johann Friedrich Morgenstern
    on panel, 13 x 10.7 cm, 1825

    Part of the Morgenstern Cabinet of Miniatures, cabinet III, right wing, in the Historisches Museum Frankfurt (inv. no. B 81:11) (Krempel/Neumeister 2005-, vol. 1 (2005), p. 366)

Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2002-04-11; Laatste wijziging: 2020-04-23

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?