Mainmenu
1 / 1

navolger van Rembrandt of toegeschreven aan Rembrandt

Halffiguur van een vrouw ("Hendrickje Stoffels"), ca. 1656-1670
Frankfurt am Main, Städel Museum, inv./cat.nr. [..]
herkomst
verblijfplaats
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel (eikenhout), olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 74,2 x 51,2 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur rechtsboven: Rembandt (sic)
    The same conspicuous spelling mistake is found in the Titus in Baltimore from c. 1660; unclear what this signifies (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 277).
  • etiket op de achterzijde: KAISER FRIEDRICH-MUSEUMS-VEREIN AUSSTELLUNG 1906' 189
    On the backside: label: "KAISER FRIEDRICH-MUSEUMS-VEREIN AUSSTELLUNG 1906' 189"
  • etiket op de achterzijde: Rembrandt Tentoonstelling te Amsterdam September, October 1898. 6. Sept. 1898 [...]
    On the backside: label: "Rembrandt Tentoonstelling te Amsterdam September, October 1898. 6. Sept. 1898 [...]"
  • etiket op de achterzijde: RT 42
    On the backside: label: RT 42
  • etiket op de achterzijde: R. Col[lection?] / Rembrandt/Head of Girl
    On the backside: R. Col[lection?] / Rembrandt/Head of Girl
  • etiket op de achterzijde: No. Rob. V. Mendels[ohn]
    On the backside: label: No. Rob. V. Mendels[ohn]
  • nummer op de achterzijde: 2226
    On the backside: "2226" in blue crayon
  • nummer op de achterzijde: 1407
    On the backside: "1407" in blue crayon
  • nummer op de achterzijde: 24
    On the backside: "24"
  • stempel op de achterzijde: Eigentum der Bundesrepublik Deutschland
    On the backside: stamp: "Eigentum der Bundesrepublik Deutschland"
Huidige toeschrijving
navolger van Rembrandt
of toegeschreven aan Rembrandt
The attribution to Rembrandt was first doubted by Bredius in a handwritten note to his publisher in 1935, but disregarded (Krempel/Neumeister 2005-, vol. 2 (2005), p. 146). It disappeared from the Rembrandt literature entirely after 1969, when Gerson labelled it a nineteenth-century imitation (Bredius/Gerson 1969, no. 115; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 277). Currently, the Städel Museum attributes the work to an anonymous pupil of Rembrandt (Krempel/Neumeister 2005-, vol. 2 (2005), p. 148-149). Van de Wetering is of the opinion that the work is by Rembrandt, and ascribes the lesser quality to the fact that it would be a sketch or study rather than a completed painting (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 277).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1656-1670 (1650 - 1670)
In art historical literature, the work is dated variously to c. 1656/57 (Bauch 1966, no. 517); c. 1658 (Bode/Hofstede de Groot, vol. 6 (1901), no. 634; Moes vol. 2 (1905), no. 7603.4; Hofstede de Groot vol. 6 (1915), no. 718; Hamann 1948, p. 92; Rosenberg 1948, p. 54); c. 1659 (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 277); c. 1660 (Amsterdam 1898A, no. 104); 1660-1670 (Krempel/Neumeister vol. 2 (2005), p.144); nineteenth-century imitation (Bredius/Gerson 1969, no. 115).
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2002-10-07; Laatste wijziging: 2018-05-02

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?