Mainmenu
1 / 1

Rembrandt of atelier van Rembrandt

Jupiter en Mercurius bezoeken Philemon en Baucis (Ovidius, Metamorfoses 8, 630f), ca. 1658
Washington (D.C.), National Gallery of Art [..]
<a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a> of atelier van <a class="recordlink artists" href="/explore/artists/66219" title="Rembrandt"><span class="text">Rembrandt</span></a>
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
paneel, olieverf
The painting has been transferred and is now on a cradled, horizontally grained wood panel with a layer of gauze between the panel and paint layer. The original support also appears to have been wood. No ground layer is present; it was probably removed during the transfer (NGA online editions, accessed 2018-01-08; Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 5 (2010), no. V27).
Vorm/maten
liggende rechthoek 54,5 x 68,5 cm
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur en datum linksonder: Rembrandt f. 1658
    Given the condition of the fragile dark sections in the painting, it may be concluded that the signature in its present state is unreliable (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 5 (2010), no. 27).
Huidige toeschrijving
Rembrandt
of atelier van Rembrandt
The present painting was always viewed as an autograph Rembrandt, until doubted by Tümpel in 1986. He argued that the painting deviated from Rembrandt's work on stylistic grounds and considered it to be from his workshop (Tümpel 1986, no. A26). According to the Rembrandt Research Project, its poor condition makes it difficult to ascertain whether it is by Rembrandt, or by one of his pupils or assistants. They attribute the present painting to Rembrandt or to one of his pupils (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 5 (2010), no. V27). In the last volume of the Corpus of Rembrandt paintings as well as in the online catalogue of the National Gallery of Washington, the paintings is listed as an autograph Rembrandt (NGA online editions, accessed 2017-10-05; Corpus of Rembrandt paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 265).
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1658 (1657 - 1659)
Artistiek verband
Artistiek verband met ander werk
Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2003-02-18; Laatste wijziging: 2018-05-09

Reacties

Geen reacties

Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?