Mainmenu

Rembrandt

Jakob worstelend met de engel (Genesis 32:23-32), ca. 1659
Berlin, Gemäldegalerie (Staatliche Museen zu [..]
herkomst
verblijfplaats
Verder zoeken in RKDimages
Object gegevens
Objectcategorie
schilderij
Drager/materiaal
doek, olieverf
Vorm/maten
staande rechthoek 137 x 116 cm
There is no cusping visible along the four edges of the canvas. This suggests that the painting has been cut down on all four sides. Given that the support consists of two strips of canvas, which have been sown together horizontally, it is likely that the painting originally had been much larger. In this respect it is interesting to note that a painting with the same subject by Rembrandt was recorded in a sale catalogue as measuring 202,5 x 186,3 cm in 1780. In 1788 a painting with a horizontal format (153,9 x 178,2 cm) with the same subject by Rembrandt was recorded in another sale catalogue (see provenance; see also The Rembrandt Database: http://www.rembrandtdatabase.org/Rembrandt/painting/50803/jacob-wrestling-with-the-angel/document/20307).
Signatuur/opschrift
Informatie over de signatuur, datering, opschrift of merk op de voor- of achterzijde van het kunstwerk
  • draagt signatuur rechtsonder: Rembrandt f
  • draagt signatuur rechtsonder: RH
    Two signatures are present on an inserted piece of canvas.The black paint used to paint "Rembrandt ’ f" is covering in some places the craquelure of the underlaying paint layer, which indicates that the signature must be a later addition (Claudia Laurenze-Landsberg and Katja Kleinert (research project Berlin Gemäldegalerie), 2014). Fragments of another signature are visible along the bottom side of the inserted piece of canvas. In the last volume of the Corpus of Rembrandt Paintings Van de Wetering suggests wrongfully that these remains represent the top part of a long loop of the <f> that merges with the top part of the cipher <1> of the year to the right, followed by the remains of a 6 and a 5 (Corpus of Rembrandt Paintings 1982-2015, vol. 6 (2015), no. 268). After technical research Kleinert and Laurenze-Landsberg concluded that these fragments may have been remains of the letters "RH"; an old but unauthentic signature which must have been added later to the painting (Claudia Laurenze-Landsberg and Katja Kleinert (research project Berlin Gemäldegalerie), 2014).
  • verzamelaarsmerk op de achterzijde: Königliche Museen Berlin
    On the backside: red seal with the Prussian eagle with a sceptre and the inscription "Königliche Museen Berlin" (in use approx. 1877-1918).
  • inventarisnummer op de achterzijde: N N°= 76 / Pie Zoll / A. 4 – 5 / L.. [3] – 9 /N°= 76/IV 22
    On the backside: inventory label Solly: "[handwritten] N°= 76 / Pie Zoll / A. 4 – 5 / L.. [3] – 9 /N°= 76 /IV 22".The number 76 was struck-through and "IV 22" was added.
  • etiket op de achterzijde: RM, II0
    On the backside: round label, handwritten: "RM, II0" (after 1845).
  • inventarisnummer op de achterzijde: S36 / 40
    On the backside: Wiesbaden number handwritten on a piece of tape: "S36 / 40".
  • etiket op de achterzijde: [printed and handwritten] Staatliche Museen Berlin – Gemäldegalerie/Inv.-Nr. I/925/Kat.Nr. 828/Jacob m. d. Engel
    On the backside: label: "[printed and handwritten] Staatliche Museen Berlin – Gemäldegalerie/Inv.-Nr. I/925/Kat.Nr. 828/Jacob m. d. Engel" (after 1918).
  • etiket op de achterzijde: [printed]Staatliche Museen Berlin/Gemäldegalerie Kat.Nr. [typewritten] 828/Rembrandt Jakob ringt mit dem/Engel
    On the backside: label: "[printed]Staatliche Museen Berlin/Gemäldegalerie Kat.Nr. [typewritten] 828/Rembrandt Jakob ringt mit dem/Engel" (after 1918).
  • etiket op de achterzijde: [printed] Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz/Gemäldegalerie Berlin/Kat.Nr. [typewritten]828 Rembrandt/Jakob
    On the backside: label: "[printed] Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz/Gemäldegalerie Berlin/ Kat.Nr. [typewritten] 828, Rembrandt/Jakob" (from 1990).
  • inventarisnummer op de achterzijde: I.923
    On the backside: inventory number 1833: "I. 923".
  • nummer op de achterzijde: 828
    On the backside: catalogue number in white chalk: "828".
  • nummer op de achterzijde: 828
    On the backside: catalogue number in white chalk on the canvas: "828".
Huidige toeschrijving
Rembrandt
Datering
Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.
ca. 1659 (1658 - 1660)
Herkomst
Tentoonstellingen en literatuur
Beelddocumentatie
Technische documentatie
Het RKD beheert een collectie technische documentatie die door externe onderzoekers en musea aan ons is overgedragen of voortkomt uit eigen onderzoek met infraroodreflectografie. Het materiaal waarvan hier de metadata zijn weergegeven, is op afspraak te raadplegen op het RKD. Vooralsnog is niet alle technische documentatie ingevoerd in de database. Regelmatig worden nieuwe gegevens toegevoegd.
Ingevoerd op: 2002-08-15; Laatste wijziging: 2018-10-04

Reacties

Kristof Van Pottelbergh 02 april 2019
Er zit een fout in de omzetting van de lengtematen (voeten en duimen) naar centimeters bij de veilingen van 1770 en 1780, allebei te Brussel. Men heeft foutief de Franse voet (1 voet = 32,48 cm) gebruikt i.p.v. de logische lokale/regionale Brusselse voet (1 voet = 27,58 cm).
Waarom zou een veilingmeester uit de Zuidelijke Nederlanden een Franse lengtemaat gebruiken? Dat is volstrekt onlogisch.

De lengtematen van 1770 volgens de Brusselse voet omgerekend: 172,4 x 158,6 cm i.p.v. volgens de foutieve Franse voet [202,5 x 186,3 cm]

De lengtematen van 1780 volgens de Brusselse voet omgerekend: 131,1 x 151,8 cm i.p.v. volgens de foutieve Franse voet [153,9 x 178,2 cm]
Het doet ook vermoeden dat in de veiling van 1780 lengte en hoogte verwisseld zijn. Dat de hoogte 151,8 cm is en de breedte 131,1 cm.
Mijn selecties

Mijn selecties

Uw huidige selectie zal gewist worden. Wilt u doorgaan?