Mainmenu

Public Lecture: Visiting Fellow Sarat Maharaj

Sinds 2015 ondersteunen het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, het Stedelijk Museum Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (UvA) elk jaar gezamenlijk de komst van een gastonderzoeker op het gebied van moderne en hedendaagse kunst (Visiting Fellow in Modern and Contemporary Art). Eerdere visiting fellows waren Martha Rosler (2017), Claire Bishop (2016) en W.J.T. Mitchell (2015). De fellow in 2018 is professor Sarat Maharaj.

The Apartheid-era Art History Room, The Prehistoric & Art Practice as Knowledge/Non-Knowledge

Maharaj pleit voor meer bewustzijn over archieven in de kunsten, hetgeen hij beschrijft als historische gedachten in relatie tot de verbeelding van het hedendaagse, en curatorschap als een analytisch proces dat kennis genereert. In zijn lezing zullen een ethiek van 'leven met verschil en multipliciteit', vraagstukken over identiteit en thuishoren, de kritiek op multiculturalisme, en institutionele ideeën over 'diversiteit' aan bod komen.

In de drie workshops werkt Maharaj met studenten van de Universiteit van Amsterdam aan het opzetten van een zogeheten 'Art History Room of the Apartheid years' (Kunsthistorische kamer van de Apartheid), over de jaren van segregatie aan het University College in Durban, Zuid-Afrika. Deze reconstructie/installatie biedt ruimte voor interpretatie, debat en inventiviteit.

De openbare lezing in het RKD zoomt in op deze praktijk- en theoriegerichte onderzoeksmethode, geplaatst in een hedendaagse context en binnen Maharaj's publicaties, onderwijsactiviteiten en overige werkzaamheden.

Sarat Maharaj
Sarat Maharaj

Sarat Maharaj

Sarat Maharaj werd geboren in Zuid-Afrika en opgeleid in Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk. Hij is professor in Visual Art & Knowledge Systems aan Lund University/Malmö Art Academy, Zweden, en onderzoeksprofessor aan Goldsmiths, University of London, waar hij van 1980 tot 2005 professor in Art History and Theory was. 

Maharaj was in 2001 en 2002 de Rudolf Arnheim Visiting Professor aan Humboldt University, Berlijn, en van 1999 tot 2001 gastonderzoeker beeldende kunst aan de Jan Van Eyck Academie, Maastricht. Zijn onderzoek is gericht op Marcel Duchamp, James Joyce en Richard Hamilton.

Onder Maharajs recente publicaties zijn The Sarat Maharaj Reader (Engels/Chinees, 2010); ''Small Change of the Universal': Beyond Modernity?' (British Journal of Sociology, 2010); ''Hungry Clouds Swag on the Deep': Santu Mofokeng at Kassel 2002' in Chasing Shadows (2011); 'The Jobless State: Work, Global Assembly Line, Indolence' in Work, Work, Work: A Reader on Art and Labour (2012), en 'What the Thunder Said' in Art as a Thinking Process (2012).

Hij was co-curator van Documenta 11 (2002); curator van retinal .optical .visual. conceptual samen met Richard Hamilton en Ecke Bonk in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2002); co-curator van Farewell to Postcolonialism, Guangzhou (2008) en Art, Knowledge and Politics, São Paolo Biënnale (2010), en curator van de Göteborg Biënnale Pandemonium: Art in a Time of Creativity Fever (2011).

 

Informatie

Datum: Dinsdag 29 mei 2018    
Locatie: RKD    
  Prins Willem Alexanderhof 5, Den Haag    
Tijd: Inloop vanaf 15.45 uur    
  Lezing 16.00 - 17.30 uur    
  Na afloop is er een borrel    
Voertaal: Engels    

Aanmelden

Toegang: Gratis
  Aanmelden verplicht via events@rkd.nl
   
Vrienden van het RKD: Aanmelden via vrienden@rkd.nl
  Nog geen Vriend? Meld u hier aan!

Informatie