Mainmenu

RKD Talk: Cees de Boer over herman de vries

Dinsdag 15 oktober

Dit jaar is het omvangrijke archief van de belangrijke ZERO-kunstenaar herman de vries overgedragen aan het RKD. Inmiddels is een eerste inventarisatie uitgevoerd, waaruit direct al blijkt dat dit archief meer is dan een verzameling (persoonlijke) documenten. Cees de Boer, kunstcriticus en herman de vries-biograaf, legt tijdens de RKD Talk herman de vries: archief als kunstwerk uit wat dit archief zo bijzonder maakt. Tickets zijn nu verkrijgbaar in onze webshop.


herman de vries

herman de vries (Alkmaar, 1931) was in 1961 betrokken bij de totstandkoming van de Nul-groep, een Nederlandse beweging van kunstenaars die in hun kunst de werkelijkheid wilden isoleren en herleiden tot de essentie, zonder context. Monochrome werken, werken met herhaalde patronen en ongebruikelijke kunstmaterialen waren het resultaat. de vries, van oorsprong plantkundige, werkt voornamelijk met natuurlijk materiaal zoals aarde, gras en verzamelingen van planten met een bepaalde werking. In zijn archief bevindt zich een waar ‘drugsarchief’ met documentatie rond de hallucinogene en geestverruimende werking van planten, maar daarnaast ook aantekeningen, correspondentie, foto's, projectplannen en onderzoek naar de natuur en haar omgeving. De komende jaren komt het archief bij het RKD beschikbaar voor onderzoek.


RKD Talk – herman de vries: archief als kunstwerk

In deze RKD Talk probeert Cees de Boer een opvatting over het archief als kunstwerk te formuleren, aan de hand van de volgende uitgangspunten. Volgens De Boer onderscheidt het archief van herman de vries zich in hoge mate van andere kunstenaarsarchieven: het is integraal onderdeel van het artistieke oeuvre. de vries is een kunstenaar die leven en kunst in elkaar laat overgaan. Zeggen dat hij met natuurlijk materiaal werkt, doet geen recht aan zijn conceptuele uitgangspunten, noch aan de betekenis van zijn kunst(werken). In zijn kunst wordt de natuur nergens op afstand gezet; natuur en existentie (inclusief die van de mens) is het kunstwerk bij uitstek.

Als het archief van herman de vries als kunstwerk beschouwd kan worden, heeft dit onvermijdelijk gevolgen voor het opnemen en beheren van een dergelijk archief. De Boer zal toelichten dat het archief van de vries voor het RKD bij uitstek een belangrijk bezit voor de toekomst is. De breed gevoelde zorg omtrent de natuur en de toekomst van het leven, kan uit dit oeuvre fundamentele inspiratie putten.

Links: herman de vries, nebenbei, 2014-2015, kleurpotlood op papier, 29 x 21 cm
Midden: herman de vries, rosa damascena, 1990 (the eschenau summer press 25), drukwerk op papier, rozen, 21 x 17 x 0,5 cm
Rechts: Earth Museum (1977-heden), permanente opstelling in het Musée Gassendi, Digne-les-Bains/F


Cees de Boer

Cees de Boer (1955) is freelance kunstcriticus en curator. Hij studeerde Nederlands, Algemene Literatuurwetenschap en Wijsbegeerte. In 1995 promoveerde hij op de collageromans van Max Ernst. De Boer publiceerde sinds 1996 meerdere essays en een monografie over herman de vries. In 2015 was hij co-curator van de presentatie van het werk van de vries to be all ways to be in het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië.


Informatie

  • Datum: dinsdag 15 oktober
  • Locatie: RKD, Prins Willem-Alexanderhof 5, Den Haag
  • Tijd: 17.00 - 18.00 uur
  • Borrel: tot 19.00 uur


Tickets