Mainmenu

Familie Quarles op de cover van Oud Holland

In november 2016 kwam bij het veilinghuis Christie's in Parijs een toen nog geheel onbekend achttiende-eeuws familieportret onder de hamer. Via de identificatie van het buitenhuis in de achtergrond van het intrigerende schilderij werd op het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, achterhaald wie de geportretteerden waren.

Robert van Lit, senior-conservator van het Haags Historisch Museum (rechts) ontvangt het nieuwe nummer van Oud Holland uit handen van Laurens Schoemaker, conservator Historische Topografie & Maritieme Schilderkunst van het RKD.
Robert van Lit, senior-conservator van het Haags Historisch Museum (rechts) ontvangt het nieuwe nummer van Oud Holland uit handen van Laurens Schoemaker, conservator Historische Topografie & Maritieme Schilderkunst van het RKD.

Het buitenhuis – de sleutel tot de oplossing – bleek het rond 1800 gesloopte huis Vrijburg bij Voorburg, waarvan slechts enkele achttiende-eeuwse afbeeldingen bekend zijn. Vanaf 1724 was Vrijburg in bezit van de in Den Haag woonachtige familie Quarles. De vijf geportretteerden zijn de vier gezinsleden van de familie Quarles bestaande uit Pieter Quarles (1677-1741), Cornelia Splinter van Loenersloot (1677-1750) en hun twee zonen Willem en Lodewijk, en een (onbekende) bediende. Willem en Lodewijk, zittend in het rijtuigje dat door een minipaardje wordt voortgetrokken, zijn de stamvaders van de familie Quarles de Quarles en de familie Quarles van Ufford.

Met behulp van de naam van de geportretteerden werd ook de vervaardiger van het ongesigneerde werk gevonden: de in Zaltbommel geboren en vanaf omstreeks 1714 in Den Haag werkzame kunstenaar Gerard Hoet I (1648-1733). Toen deze het indrukwekkende schilderij omstreeks 1727 voltooide, liep hij al tegen de tachtig. De ontdekking werd gedaan door Laurens Schoemaker, conservator Historische Topografie & Maritieme Schilderkunst van het RKD.

Naar aanleiding van zijn ontdekking zette het Haags Historisch Museum alles in het werk om het stuk op de veiling in Parijs te verwerven, wat met financiële steun van de Vereniging Rembrandt, het Sebastiaan Genootschap en de Geschiedkundige Vereniging Die Haghe lukte. Het stuk hangt inmiddels op zaal en bevindt zich daar op een steenworp afstand van het voormalige woonhuis van de familie Quarles in de Lange Houtstraat. Daar hing het in de achttiende eeuw aan de muur.

Voor het kunsthistorische tijdschrift Oud Holland schreef Laurens Schoemaker een artikel over het verhaal achter het schilderij. Hierin gaat hij uitgebreid in op het verdwenen zeventiende-eeuwse huis Vrijburg, de familie Quarles, de schilder Gerard Hoet I en de opmerkelijke herkomst van het stuk.

RKDimages

Gerard Hoet (I)

Portret van Pieter Quarles (1677-1741) en Cornelia Splinter van Loenersloot (1677-1750) en hun twee zonen Willem en Lodewijk; met een bediende en op de achtergrond het huis Vrijburg aan de Broeksloot in Voorburg, ca. 1727
The Hague, Haags Historisch Museum, inv./cat.nr. [..]