Mainmenu

Nadja Garthoff, MA

Afbeelding contactpersoon
Impact of Masters
Nadja Garthoff, MA
Conservator

Mijn favoriet

RKDimages

Rembrandt

Andromeda, ca. 1630
The Hague, Koninklijk Kabinet van Schilderijen [..]

Curriculum vitae en werkzaamheden

Nadja Garthoff (1988) studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2012 voltooide zij daar haar master Museumconservator met de scriptie Titel, prestigemiddel of professie? Het beroep van de laatmiddeleeuwse Bourgondische en Hollandse hofkunstenaar onder de loep genomen. In 2008 was zij stagiaire bij het RKD, waar zij werkte aan reproductieprenten naar schilderijen van Rembrandt. Als onderdeel van haar masterprogramma liep zij een jaar lang stage bij het museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, als conservator in opleiding. Hier werkte zij onder andere mee aan een tentoonstelling en publicatie over Han van Meegeren (De valse Vermeers van Van Meegeren, 2010) en kunst van de late middeleeuwen (De weg naar Van Eyck, 2012). Vanaf mei 2013 werkt Nadja bij het RKD, eerst in het kader van een werkervaringsplaats en sinds maart 2014 als projectmedewerker, aan The Rembrandt Database. Voor dit project is zij verantwoordelijk voor het toevoegen en redigeren van kunsthistorische gegevens over schilderijen van Rembrandt, alsook voor de invoer van beeld- en tekstmateriaal dat is ontstaan bij materiaal-technische onderzoek en restauraties. In het kader van het project werkt Nadja samen met verschillende instituten en heeft zij op locatie gewerkt bij het Rijksmuseum in Amsterdam en het RCE (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) in Amsterdam/Amersfoort.

Publicaties (selectie)

- 'The Rembrandt Database', in: Origine (2015) nr. 2, pp. 38-39 (met M. Heslenfeld)
- 'De stad, het klooster en het hof', in: De weg naar Van Eyck, Rotterdam 2012, pp. 21-26 (met R. de Bruijne)
- 'Een vervalser bekent', in: F. Lammertse, N. Garthoff, M. van de Laar, A. Wallert, De Vermeers van Van Meegeren. Kennerschap en de techniek van het vervalsen, Rotterdam 2011, pp. 42-65