RKD Netherland Institute for art History
Margreet Wolters studeerde Kunstgeschiedenis in Nijmegen. Tijdens haar studie ontstond een fascinatie voor het ontstaansproces van schilderijen en volgde zij het bijvak Methoden en technieken van materieel onderzoek van kunstvoorwerpen bij prof. dr. J.R.J. van Asperen de Boer (Rijksuniversiteit Groningen).
Van 1994-1999 was zij onderzoeker in opleiding bij een onderzoeksproject naar de werkwijzen en atelierpraktijken van Pieter Aertsen en Joachim Beuckelaer en een aantal kunstenaars uit hun omgeving. In 2011 promoveerde zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op een proefschrift over de functie van de ondertekening in het werk van Joachim Beuckelaer.
Sinds 1997 is Margreet Wolters werkzaam bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, eerst als Wetenschappelijk Projectmedewerker Infraroodreflectografie en nu als Conservator Technische Documentatie. Haar specialisme is het verrichten van onderzoek met infraroodreflectografie en analyse van de ondertekening in werken van kunstenaars uit de vijftiende tot en met zeventiende eeuw, met een speciale interesse in het creatieve ontstaansproces van schilderijen. In opdracht en voor eigen onderzoek heeft zij inmiddels ca. 650 kunstwerken met infraroodreflectografie onderzocht.
Wolters werkte ook aan belangrijke RKD-databaseprojecten, zoals het beschikbaar maken van de resultaten van dendrochronologisch onderzoek door prof. dr. Peter Klein. Zij was tevens een drijvende kracht achter de Marks on Arts Database en de geplande toevoeging van Middeleeuwse miniaturen aan RKDimages.
Vanuit haar expertise participeert zij in tentoonstellings- en catalogusprojecten, zij werkte bijvoorbeeld mee aan de bestandscatalogi Early Netherlandish Paintings van het Rijksmuseum Amsterdam en Early Netherlandish Paintings van het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken; en aan de tentoonstellingen Vroege Hollanders. Schilderkunst van de late Middeleeuwen, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen (2008), Pieter Pourbus en de vergeten meesters, Brugge, Groeningemuseum (2017-2018) en Magische Miniaturen, Utrecht, Museum Catharijneconvent (2018).
Met een NWO Museumbeurs verricht zij in 2021 onderzoek naar de ondertekening en werkwijze bij Pieter Lastman, leermeester van Rembrandt.