RKD Netherland Institute for art History
Anita Hopmans studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht met als hoofdvak Iconologie en Kunsttheorie. Zij was werkzaam als docent kunstgeschiedenis bij de Universiteit Utrecht en de Kunstacademie in Kampen, als onderzoeker bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), en als onderzoeker en gastconservator bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.
Sinds 2003 werkt Anita Hopmans bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis als leidinggevende van het cluster Moderne en Hedendaagse Kunst, Archieven & Persdocumentatie, vervolgens hoofd Collecties & Onderzoek, en vanaf 2017 als Senior Programmamanager (Museaal) Onderzoek, waar zij bijdroeg aan de ontwikkeling van het door RvO gesubsidieerde project RKD Digital Research. Vanaf 2020 is Hopmans als Senior Conservator / Adviseur betrokken bij verschillende externe onderzoeks- en tentoonstellingsprojecten.
Op dit moment werkt zij aan een expositie over 'The making of Van Dongen' bij Singer Museum Laren en de afronding van haar proefschrift over 'Van Dongen en de avant-garde, 1895-1917'. Met een essay over Henri Le Fauconnier draagt zij bij aan de tentoonstelling Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier en de Bergense School in Stedelijk Museum Alkmaar. Hopmans is als onderzoeker betrokken bij de digitale Catalogue Raisonné Kees van Dongen (1877-1968), in voorbereiding bij het Wildenstein Plattner Institute, New York-Parijs.
Hopmans publiceerde over diverse negentiende en twintigste-eeuwse onderwerpen, zoals de schilderingen van Eugène Delacroix in het Palais Bourbon in Parijs, de teken- en schilderkunst van Jan Sluijters, J.C.W. Cossaar, restitutieonderzoek, de opbouw van de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen, en de Kunsthandel Frans Buffa & Zonen. Als eindredacteur en redactielid van de RKD-Bronnenreeks verzorgde zij de uitgave van de brieven van Bram van Velde en Jan Mankes. Als gastconservator was zij verantwoordelijk voor de tentoonstellingen De onbekende Van Dongen. Vroege en fauvistische tekeningen 1895-1912 / Van Dongen retrouvé. L'Oeuvre sur papier, 1895-1912 (1997), in Rotterdam, Parijs en Lyon, De grote ogen van Kees van Dongen / Van Dongen. Fauve, anarchiste et mondain (2010-2011), in Rotterdam en Parijs, en de expositie Van Dongen & le Bateau-Lavoir (2018) in het Musée de Montmartre, Parijs.
Anita Hopmans is lid van de Raad van Adviseurs van de Vereniging Rembrandt en de Deelcommissie Kunstgeschiedenis, het bestuur van de Stichting Nederlandse Kunsthistorische Publicaties (SNKP), de Opleidingscommissie Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK), en de stuurgroep UvA-SMA-RKD Visiting Fellow Modern & Contemporary Art.