Mainmenu

Drs. Anita Hopmans

Afbeelding contactpersoon
Staf
Drs. Anita Hopmans
Senior Conservator / Adviseur

Curriculum vitae en werkzaamheden

Anita Hopmans studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht met als hoofdvak Iconologie en Kunsttheorie. Zij was werkzaam als docent kunstgeschiedenis bij de Universiteit Utrecht en de Kunstacademie in Kampen, als onderzoeker bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), en als onderzoeker en gastconservator bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Sinds 2003 werkt Anita Hopmans bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis als leidinggevende van het cluster Moderne en Hedendaagse Kunst, Archieven & Persdocumentatie, vervolgens hoofd Collecties & Onderzoek, en vanaf 2017 als Senior Programmamanager (Museaal) Onderzoek, waar zij bijdroeg aan de ontwikkeling van het door RvO gesubsidieerde project RKD Digital Research. Vanaf 2020 is Hopmans als Senior Conservator / Adviseur betrokken bij verschillende externe onderzoeks- en tentoonstellingsprojecten.

Op dit moment werkt zij aan een expositie over 'The making of Van Dongen' bij Singer Museum Laren en de afronding van haar proefschrift over 'Van Dongen en de avant-garde, 1895-1917'. Met een essay over Henri Le Fauconnier draagt zij bij aan de tentoonstelling Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier en de Bergense School in Stedelijk Museum Alkmaar. Hopmans is als onderzoeker betrokken bij de digitale Catalogue Raisonné Kees van Dongen (1877-1968), in voorbereiding bij het Wildenstein Plattner Institute, New York-Parijs.

Hopmans publiceerde over diverse negentiende en twintigste-eeuwse onderwerpen, zoals de schilderingen van Eugène Delacroix in het Palais Bourbon in Parijs, de teken- en schilderkunst van Jan Sluijters, J.C.W. Cossaar, restitutieonderzoek, de opbouw van de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen, en de Kunsthandel Frans Buffa & Zonen. Als eindredacteur en redactielid van de RKD-Bronnenreeks verzorgde zij de uitgave van de brieven van Bram van Velde en Jan Mankes. Als gastconservator was zij verantwoordelijk voor de tentoonstellingen De onbekende Van Dongen. Vroege en fauvistische tekeningen 1895-1912 / Van Dongen retrouvé. L'Oeuvre sur papier, 1895-1912 (1997), in Rotterdam, Parijs en Lyon, De grote ogen van Kees van Dongen / Van Dongen. Fauve, anarchiste et mondain (2010-2011), in Rotterdam en Parijs, en de expositie Van Dongen & le Bateau-Lavoir (2018) in het Musée de Montmartre, Parijs.


Nevenactiviteiten

Anita Hopmans is lid van de Raad van Adviseurs van de Vereniging Rembrandt en de Deelcommissie Kunstgeschiedenis, het bestuur van de Stichting Nederlandse Kunsthistorische Publicaties (SNKP), de Opleidingscommissie Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK), en de stuurgroep UvA-SMA-RKD Visiting Fellow Modern & Contemporary Art.


Publicaties (selectie)

  • 'De Salon des Indépendants en de Salon d'Automne: 1906'; ‘Vernieuwing in Parijs en Amsterdam: 1911' (samen met Wietse Coppes), in: Helewise Berger, Karlijn de Jong, Jan Sluijters. De wilde jaren, 's-Hertogenbosch (Noordbrabants Museum), 2018-2019, pp. 54-58; 94-97
  • 'Van Dongen et le Bateau-Lavoir', in: Anita Hopmans, Saskia Ooms, Van Dongen & le Bateau-Lavoir, Parijs (Musée de Montmartre) 2018
  • 'Kees van Dongen. Sociaal engagement en sensuele vrouwen in Montmartre', in: Mayken Jonkman (red.): Nederlanders in Parijs 1789-1914, Bussum 2017, pp. 202-221
  • 'Fluctuating Fortunes: Kees van Dongen, a Dutch Fauve in the French Arena', in: Heinz Widauer, Claudine Grammont, Passions Fauves. Henri Matisse and Fauvism, Wenen (Albertina), 2013- 2014, pp. 302-313
  • 'Les frères Van Velde et leur mécène. Présentation de la correspondance', in: Rainer Michael Mason, Sylvie Ramond (eds.), Bram et Geer van Velde. Deux peintres – Un nom, Lyon (Musée des Beaux-Arts de Lyon), (2010), pp. 192-205
  • Verwerving en restitutie: de zaak Toorop. Een studie naar de herkomst van twee kunstwerken / Acquisition and Restitution: the Toorop Case. A study into the provenance of two art works, Boijmans Studies, Rotterdam 2008
  • 'De systematische opbouw van een verzameling hedendaagse kunst in de jaren zestig: Museum Boijmans Van Beuningen', in: Jong Holland, 18 (2002), nr. 2, pp. 30-39
  • 'Delacroix's decorations in the Palais Bourbon library: a classic example of an unacademic approach', in: Simiolus 17 (1987), pp. 240-269