RKD Netherland Institute for art History
Schilder Kees van Dongen (1877-1968) behoorde tot de voorhoede van Nederlandse kunstenaars die rond 1900 naar Parijs trokken. Daar bevond hij zich in het centrum van avant-garde en artistieke vernieuwing, en ontwikkelde hij zich tot schilder. Uit de podcast blijkt welke stappen Kees van Dongen zette, met welke kunstenaars en critici hij omging, en dat verandering van zijn stijl vaak samenhing met een verhuizing naar een nieuw atelier. Een indrukwekkend en gevarieerd oeuvre was het gevolg.
Minder bekend is dat Kees van Dongen niet begon als schilder. Hij vertrok naar Parijs om te tekenen, met in zijn bagage alleen een tekenstift en schetsboek. Anita Hopmans vond tijdens haar onderzoek vele onbekende tekeningen uit zijn beginjaren, in de collecties van onder andere museum Boijmans Van Beuningen en bij nabestaanden van Van Dongen in Monaco. Zijn wens om toegankelijke kunst te maken was de reden om op papier te werken: tekenkunst en grafische kunst kwamen via geïllustreerde tijdschriften onder de ogen van een groot publiek. Maar de stimulerende werking van de opkomende avant-garde in Parijs zorgde ervoor dat hij toch de overstap maakte naar schilderkunst.
Anita Hopmans heeft voor haar promotieonderzoek vele tekeningen en schilderijen Kees van Dongen opgespoord en beschreven. Ook heeft ze een deel naar Nederland kunnen halen voor een grote tentoonstelling in Singer Laren, te zien tot en met 7 mei 2023. Als je meer wil weten over die tentoonstelling, luister dan ook naar de podcast Gooise Museumschatten, waarin Caspar Stalenhoef spreekt met Anita Hopmans en de directeur van Singer, Jan Rudolph de Lorm.