Mainmenu

Pyke Koch

Pyke Koch (1901-1991) is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het neorealisme in Nederland. Hij heeft een klein maar bijzonder oeuvre nagelaten van ongeveer 120 schilderijen en 130 tekeningen en ontwerpen. Met dit bescheiden oeuvre, dat uitblinkt in technische perfectie, behoort Koch tot de grootmeesters van de Nederlandse schilderkunst.  Zijn werk is vertegenwoordigd in de meest vooraanstaande collecties van Nederland.

Over het leven en werk van Koch zijn al sinds het begin van zijn carrière boeken en artikelen verschenen. Desondanks ontbreekt een biografie waarin nieuwe (wetenschappelijke) inzichten zijn verwerkt. Bij de nazaten, vrienden en tijdgenoten bevindt zich nog een deel van de correspondentie, persoonlijke aantekeningen en parafernalia van de Nederlandse kunstenaar. Het RKD bezit een bescheiden collectie documenten over en van Pyke Koch. Het project heeft als doel het complete oeuvre van Pyke Koch wetenschappelijk te beschrijven en openbaar te maken in Studies en daarnaast archief- en (technisch) documentatiemateriaal te verzamelen, onder te brengen bij het RKD en waar mogelijk (digitaal) openbaar te maken.Het RKD werkt samen voor dit project samen met de Pyke Koch Stichting. Er volgt een biografie van de kunstenaar en een tentoonstelling. 

Magisch-realisme
Pyke Koch maakte zeer persoonlijke werken met een bijzondere vorm van verstilling. Met Carel Willink, Raoul Hynckes en Wim Schuhmacher heeft Koch gemeen dat hij werkte in een gedetailleerde, realistische stijl, met een ambachtelijke techniek en een wat mysterieuze sfeer. De neorealisten vormden geen hechte groep of samenwerkingsverband. Koch was autodidact, stond op zichzelf en cultiveerde dat. Wel vond hij de term magisch-realisme goed passen bij zijn werk. Hij was een groot ambachtsman, geïnspireerd door de schilders uit de Italiaanse Renaissance. In het werk van Koch zijn verwijzingen te vinden naar de psychoanalyse, maar altijd verhuld en vaak in een controversiële compositie.


Geliefd en verguisd
De Tweede Wereldoorlog bracht een belangrijke cesuur  in de perceptie van de persoon en het werk van Koch. Voor de oorlog werd zijn kunst alom gewaardeerd.
In de oorlog behoorde deze niet tot de entartete Kunst en werd zijn werk ook tentoongesteld. Na de oorlog werd de realistische kunst in de ban gedaan en werd het werk van Koch en de magisch-realisten lange tijd nauwelijks meer getoond. Daar speelde ongetwijfeld ook zijn aanvankelijke sympathieën voor het fascisme een rol bij. Pas vanaf ca. 1970 is er weer  meer aandacht voor Kochs werk.

Informatie