Mainmenu

Counting Vermeer

In de RKD Study Counting Vermeer worden de technieken belicht die in de afgelopen tien jaar zijn ontwikkeld om schildersdoeken te analyseren op basis van digitale beeldverwerking. Gedurende deze periode is de toepassing van digitale beeldverwerking bij het technisch wetenschappelijk onderzoek van schilderijen uitgegroeid van een zeldzaamheid tot een pijler van de digitale kunstgeschiedenis.


Weave maps

Met behulp van een in 2007 ontwikkeld computerprogramma dat het aantal draden in schildersdoeken meet, bleek het mogelijk om de dichtheid van het weefsel en unieke weefpatronen in beeld te brengen in 'dradendichtheidskaarten' (zgn. weave maps). Dit boek beschrijft voor het eerst de resultaten van een omvangrijk doekonderzoek dat met deze nieuwe tools werd uitgevoerd naar het complete oeuvre van één meester – alle 34 ons bekende werken van de vermaarde schilder Johannes Vermeer.


Counting Vermeer

Een belangrijke bijdrage van weave maps aan de stand van het onderzoek is dat met deze methode kan worden vastgesteld of dragers van afzonderlijke schilderijen uit dezelfde doekrol afkomstig zijn. Dit maakt weave maps tot een uiterst waardevol instrument bij datering, de vraag of schilderijen als pendanten zijn geschilderd en authenticiteitskwesties. Counting Vermeer laat zien op welke manieren het gebruik van weave maps ons inzicht in een aantal schilderijen van Vermeer vergroot.


Auteurs

  • Michiel Franken (conservator technische documentatie & Rembrandt en de Rembrandt school, RKD, Den Haag)
  • C. Richard Johnson, Jr. (Jacobs Fellow in Computational Arts and Humanities, Jacobs Technion-Cornell Institute, Cornell Tech, (New York, NY) / Geoffrey S. M. Hedrick Senior Professor of Engineering, Cornell University (Ithaca, NY))
  • Petria Noble (hoofd Restauratieatelier Schilderijen, Rijksmuseum, Amsterdam)
  • William A. Sethares (Professor in the Department of Electrical and Computer Engineering, University of Wisconsin, Madison / Research Scientist in the Conservation Department, Rijksmuseum, Amsterdam)
  • Ige Verslype (restaurator schilderijen, Rijksmuseum, Amsterdam)
  • Arthur K. Wheelock, Jr. (Curator of northern baroque painting, National Gallery of Art, Washington DC / Professor of art history, University of Maryland)
  • Met een voorwoord door Chris Stolwijk en Sytske Weidema (RKD)
  • Eindredactie door Sytske Weidema en Patrick Larsen


Betrokken musea

  • Rijksmuseum, Amsterdam
  • Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Berlijn
  • Isabella Stewart Gardner Museum, Boston
  • Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig
  • Gemäldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
  • National Gallery of Ireland, Dublin
  • National Gallery of Scotland, Edinburgh
  • Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Frankfurt am Main
  • Royal Collection Her Majesty Queen Elizabeth II, Londen
  • The Iveagh Bequest, Kenwood House, Londen
  • The National Gallery, Londen
  • The Frick Collection, New York
  • The Leiden Collection, New York
  • The Metropolitan Museum of Art, New York
  • Musée du Louvre, Parijs
  • Philadelphia Museum of Art, Philadelphia
  • Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis, Den Haag
  • Kunsthistorisches Museum, Wenen
  • National Gallery of Art, Washington DC

Informatie